torsdag 19 maj 2011

för full hals….

Om jag skulle gå in i hammarkullen ett latindominerat förortsområde idag, skulle detta vara med minor och militär. Och med skarpladdad kpist och osäkrad handgranat , jag kan kasta, jag är inte kastlös, skulle vi diskutera metallåtervinning, ädla metaller och mänskliga rättigheter.

Jag förstår precis varför en diktatur uppstår. För att minska spridningseffekten. Så lättlurade människor. Säger vad som helt, gör vad som helst för uppmärksamhet. Och kan inte ta ett nej. Men då sätter vi väl upp en skylt då.

I detta område måste tio man bilda kedja för att en latinamerikan ska få en blondin att sära på benen. Tio man. Han kan inte ta ett nej. Han har sitt kultur.

Vi har yttrandefrihet. Hon säger vad hon vill till dig. Det är hennes kultur. Och troligtvis föredrar hon att vara med sina barn. Det brukar vara så, ensamstående mamma med småbarn. Hon kanske uppskattar rentvättade händer och borstade tänder. Det är möjligt.

Tio man hjälpa sina kompis. Och detta tar tid mina vänner att planera de två minuterna.

Jag åkte till danmark före jul. Besökte luisiana konstmuseum, köpte julklappar och älskar danmark och danskarna. Vem gör inte det.

Och fick mina stövlar sönderskurna som straff. Jag skulle lära mig att stanna hemma. Detta var möllan med egen festival och egna invandrare och råttor.

Vad ska jag lära mig. Jag skulle aldrig i hela mitt liv visa mig i danmark med en invandrare från sverige. Aldrig. Jag har min kultur. Sverige och danmark har inga visumkrav. Jag åker var jag vill. Det var mina egna pengar och skulle aldrig frivilligt ge en krona till en gnällande analfabet, med sin kultur.

Jag skulle aldrig frivilligt ge en krona till dessa kulturrepresentanter. Vad ska de lära mig, att läsa eller?

Jag gick för långt, det är dags att börja simma nu. Vid smygehuk.

Är detta sverige frågar barnen som med sin munter och positiv attityd är älskade besökare på badhus, bibliotek och rytmiksskola. Från världens alla hörn.

Nu vet alla vad som gäller.

Jag reste ett år i östeuropa från tallin i norr till sofia i bulgarien i söder. Och där fick de lära sig att nej är nej.

Jag reste som ensam kvinna. Och då måste man ha en attityd.

Det har varit krig i östeuropa. Och man har minnen som man inte vill skall komma upp till ytan. Det har varit en etnisk rensning. Katoliker och muslimer. Det är fred nu. Men man har minnen. Och om en amatör från en annan tradition skall börja terapeuta i det så lovar jag dig att då är du död.

Man måste visa respekt för andra kulturer, andra människor, och andra könet. Ledsen. Lär dig simma och jag överlåter åt gruppen att städa i åsiktsfloran om sjuttiotalets

Sexrevolution, sex baserad på den fria viljan. Utan redskap, på lika villkor och emellan två människor.

Och nu pratar vi motstånd. Att se en kvinnas kamp. På betald arbetstid. Mannens arbetstid.

Och ingen får diskrimineras utifrån etnicitet, kön, religion eller ideologi.. i sverige.

Och på barnens fråga är detta sverige svarar jag detta är sverige, svensk lag gäller och det officiella språket är svenska. Vi har en neutralitetspolitik och en religionsfrihet. Vi har en demokrati.

Och kaptenen på båten har reducerats till att tvätta toaletterna. En gast.