lördag 21 maj 2011

svensk turist i sveriges organisation STF

Jag har nu rest runt i Södermanland och besökt vandrarhem. Detta är ett landskap med fyra landsortstidningar och med det informationsflödet tror man ju att här blomstrar det överallt. Ny kapitalistiska spelregler med rörligt kapital som arbetar effektivt. Multiplikatoreffekter och vinster gör att kapitalet förmerar sig själv.

Så är det inte. Man har glesbygdsproblem. Det är ca fem mil emellan varje tätort men man har glesbygdsproblem. Många arbetspendlar vilket ger restider och långa arbetsdagar. Detta borde få effekter som ökad daghemsutbyggnad och skolor. En stark offentlig sektor. En välmatatad busstidtabell då man använder bussen i pendeln emellan orter. Men man har egen bil.

Kvinnor väljer att stanna hemma, och anses arbetslösa eller tillhöra den sk arbetskraftsreserven. Outbildad arbetskraft utan tillträde till arbetsmarknaden.

Man skulle kunna tro att distansutbildning och universiteten, kommunal vuxenutbildning är proppfulla, men man har inte den traditionen.

Man är hemma.

STF har rykte om sig att ha välskötta vandrarhem med natursköna omgivningar. Man har ofta drogfria anläggningar vilket ger dem som har dåliga erfarenheter av våld och sexuella ofredanden i samband med alkohol kan vistas här, man tar hänsyn till allergiker och all information är på svenska och engelska.

Inkvarteringen förväntar sig av besökaren att den kan laga sin mat och aktivera sig själv.

Vem kan då ha nöje av detta. Barnfamilj då skolan inte sätter gränser. Den som tycker om att vandra på sveriges alla landskapsleder och vistas i naturen.

Kurser och grupper som har gemensam verksamhet nyttjar detta. Och utländska turister.

Det är ett sätt att närma sig ortsbefolkningen utan att sparka in dörren hos folk.

Men finns det en annan grupp av besökare som har tillgång till detta.

Socialen kan placera människor i vandrarhemmen som betalar gästens hyra och mat.

Företag kan placera utländska tillfällighetsarbetare under lågsäsong.

Folkhögskolor kan placera elever eller kombinera folkhögskola och vandrarhem.

Det man betalar för är säng del i kök och tystnad. Det ska var tyst vid 22.00-.

Jag anser att den strikta ordningen är bra för koncentrationen. Om man har ett tänkande eller intellektuellt arbete. Kan det vara bekvämt att sitta på landet och ha en åker eller ett räd utanför fönstret man kan skriva på sin dator eller fundera på vad man ska skriva på sin dator eller hur man nu använder sin dator.

Det är tyst och lugnt så själen får plats.

Många familjer åker idag på semester till en turistort utomlands och där är hotellet och aktiviteterna turistanpassade och barnen introduceras i en annan turistkultur. Här är semestern eller ledigtiden tillsammans uppbyggd på ett helt annorlunda sätt. Kanske mer hemlika aktiviteter men miljöombyte. För små barn kan detta räcka, och för mig räcker det absolut. Biblioteket i alingsås eller nyköping. Varje besök är lika spännande.

Sån är jag. Liknande aktivitet i olika miljöer. Eller olika aktiviteter i samma miljö. Arbete, studier sömnad eller liknande sker i hemmet.

Om båda aktivitet och miljö byts ut blir jag förvirrad. Känner mig skizofren. Det är för stor omställning för mig.

För många kan det vara intressant att kombinera kurs och miljöombyte. Man kan åka till grekland och lära sig dyka. Jag skulle aldrig klara detta. För stor omställning för en inlärningssituation. Jag har aldrig varit i grekland och aldrig dykt. Om jag skulle göra detta. Så skulle jag först vara i grekland, resa runt och få grepp om landet. När jag sedan har tråkigt efter fyra, fem månader , då kan jag lära mig och dyka. Jag kan anpassa mig men det tar tid.

Man kan alltså ha koncentrationskrävande aktiviteter på ett vandrarhem under lågsäsong. Det går alldeles utmärkt. Och den typen av gäst tror jag skulle vara välkommen.

Socialens utplaceringar kan vara störande för den betalande gästen. Stölder och vandaliseringar.

Jag fick mina Dr martin kängor förstörda av en invandrare som väntade på uppehållstillstånd och det blev en fnurra på tråden med sin svenske pojkvän. Man köper ett par dr Martin som en investering. Man ska ha dem i flera år. Jag var absolut inte inblandad i denna konflikt. Jag fick strumpor stulan ur tvättmaskinen.

Min resväskas ena hjul förstördes i norrköping. Och i den staden är samhällsinformationen i ett icketillstånd. Där är det invandrarna som har hand om den biten. Och dessa människor har full information om främlingar de aldrig sett i hela sitt liv. De vet axakt vem det är som kommer och att den är dum i huvudet och den ska man passa sig för.

Och när detta gäller mig och min person kan detta ha sin komplexitet, för jag arbetar i tre projekt samtidigt. Skriver, handarbetar och ser mig runt, analyserar. Och det man ser kan ha helt olika utseende. Kaffe stjäls alltid, varför kan jag inte svara på. Det finns affärer i alla städer jag besökt. Öppet från morgon till kväll.

Socialens ärenden kan få påfrestningar på verksamheten och dåligt rykte, människor lever på detta och verksamheten är inte bemannad dygnet runt.

Gästarbetaren från företaget är nog en bra gäst trots språkliga brister. Det kan bli svårt att kommunicera spontant. Men företaget har alltid tvåspråkiga ledare. Men informella samtallet kan utebli. Men den typen av gäst tror jag är OK.

Den outbildade arbetskraftsreserven, den arbetslöse. På ett ställe kom en yngling. Han var inte nykter och tog med sig städmoppen och dagen innan hade ett barnlöst par tagit med sig diskborsten. Och toalettpapper osv.

Jag antar att dessa stölder av städmaterial är en avsiktlig missförstånd av att rummet skall städas av gästen och det finns en instruktion om vad som ska göras. Och för att plocka poäng i kamratgruppen av outbildad arbetslösa så tar man med sig städmaterial för att städa sitt rum. Och den humorn platsar inte i en vandrarhemsmiljö. Här krävs att man har ett reversibelt och logiskt tänkande. Här förutsätts att individen kan skilja sig från olika miljöer och olika aktiviteter från olika miljöer.

Den gästen är tröttande. Och det är en typ av människor som tycker detta är roligt. Outbildad arbetskraftsreserv som inte har tillträde till arbetsmarknaden i sverige. Och östeuropa vill inte ha dem. De har sina egna.

Sedan frågade jag i en kombivandrarhemfölkhögskola om det fanns möjlighet att hyra en månad, detta kanske inte är aktuellt i alla vandrarhemsmiljöer, men en månadsavgift skulle kunna vara fullt möjligt. Och som alternativ till kolonistugan och sommarhuset är detta ett alternativ. För den som kan betala.

Arbetsro och vackra omgivningar tycker jag har en kvalitet, faktiskt.

,