lördag 21 maj 2011

folkhögskolans vara eller inte vara…..

Jag har under min resa i södermanland kommit in kontakt med folkhögskolan. Jag har redan tidigare haft en kritisk attityd till denna form av kunskapsinlärning.

Människan är unik och skall tillvarata sina möjligheter.

Ja, särskilt den del av befolkningen som är blondiner, stöpta i samma form och utbytbara. Med en slags stridsteknik uppfostrar de världen. Där är man mycket unik.

Jag har en kritisk inställning till folkhögskolan och detta är en åsikt jag delar med många städer i Europa. Då vi har sett folkhögskolor promenera under rollspelsformer i Berlin och Köpenhamn. Svenska människor som bara befolkar en tågstation under en dag och övernormalt skall smälta in i miljön.

De smälter inte in. Man förstår inte syftet och anser dem ointelligenta. Är de inte kloka.

All undervisning går från ett lägre till ett högre stadium, och vi har i sverige ett skolsystem som vilar i demokrati och logik. Kan denna folkhögskolepedagogik matcha universitetens krav på kunskapsnivå, självständighet och faktasökning. Använda auktoriserade källor samt definiera sin fakta.

Jag är ganska övertygad om att detta är en omöjlighet. De har sin gymnasiekompetens och sin erfarenhet av gruppen. Men de har inte det som är tänkt en kompetens. Detta är min åsikt och jag hoppas att jag och övriga europa har fel, men jag tror inte detta.