onsdag 25 maj 2011

patriarkatet skall ha sina privilegier…en festival

jag besöker aldrig sveriges stora städers festivaler. de är för töntiga, och det är för mycket våld. misshandel, tiggeri om pengar, och konkurrens. vem dansar bäst. kung och drottning koras. så patetiskt.

följande citat får tjäna som argument-

Grunden till våldsamheterna ska vara konkurrens inom narkotikahandeln, utpressning och annan brottslighet, men även hämndaktioner för upplevda kränkningar på båda sidor.

Förra veckan frigavs dels en 22-åring i den ena falangen efter att ha avtjänat straff för vapenbrott, dels en 27-åring ur den andra falangen trots att han fortfarande är misstänkt för mordet på en 26-åring på Stortorget i Malmö i januari. Polisen gissade redan då att striderna mellan de två gängen skulle trappas upp. DN 20100418.

Upplevda kränkningar.

Och polisen är maktlös. Det förekommer kränkningar i tunnelbanan i Stockholm. Kränkningar av svenska kvinnor. Det förekommer kränkningar i hemmen hos svenska kvinnor, av män. I alla stora städer i sverige.

Jag besöker inga festivaler eller karnevaler i svenska städer. Amatörer och för mycket våld i periferin. Misshandel och tiggeri om pengar. Svenska kvinnor skall åter betala invandrarmännens oberoende. Sjukt.

Jag har inte den kulturen. Jag har varit i Vingåker i Södermanland. Där finns Sveriges äldst bevarade folkdräkt och så besökte jag slotten. Det är min kultur. Mindre att städa. Om jag skall se kläder så inte åker jag till hammarkullen i göteborg. Eller se vacker arkitektur.

Det är därför man besöker europeiska huvudstäder. För att se vacker arkitektur och se på kläder. Det är europeisk kultur. Man besöker kanske ett museum, ett konstgalleri

och äter på lokala maträtter och dricker lokala viner.

Om jag ska se på kläder beundrar jag nu armanis sommarkollektion. Milano jag var där i januari och julskyltningen var ännu inte nedplockad. Detta har man i europeiska stora städer. Vackra julskyltningar. Dessa julskyltningar är till för alla, har ingen specifik kultur utan är bara vackert. Jag föredrar en julskyltning i staden framför en amatöristisk festival.

Jag besöker inte stadens festivaler. Det ger sverige dåligt rykte. När man ser filmer på you tube undrar man varför? Varför lägger kommunen ner pengar på detta.

Här är milano, med sin berömda fashion week.

 DSC02090DSC02095DSC02098DSC02100DSC02101DSC02102DSC02087