måndag 9 maj 2011

repetitionslokaler på ön….

vi behöver replokaler sa man till mig i göteborg. märklig stad. vad har jag med det att göra.

man har också en slags idé om att man är maffia, och dessa spelregler känner jag väl till. hur kan det komma sig?

om man behöver replokaler får man väl anta att det handlar om kulturell verksamhet. sång, musik och dans. kanske teater. frigörande rollspel. kanske matlagning och textil sömnadsarbete.

detta sker idag i förorten i sk kulturlokaler som finansieras med skattemedel sk kulturpengar.

den kultur som behöver replokaler har rötter i latinamerika. en kultur som existerar i ett helt annat ekonomiskt och politiskt system.

jag skulle finna det intressant att i ett experiment återskapa  dessa system för sina hem längtande vänner.

det finns en stor byggnad på hisingen i göteborg, hisingen är en ö, där man idag bedriver bilframställning i liten skala om man jämför med huvudägaren. belgien som har en helt annan inställning till invnadrande kulturer och värdesätter lönearbete framför kulturell dans och musik är en intressant lösning. och vad kall man gör amed lokalen.

hemlandets kultur måste växa i en liknande miljö. det är grundstenen i all kultur som vi i västerlandet har definierat den. en kultur är en produkt av ett ekonomiskt, politiskt och språkligt system.

i denna lokal med igenkännande arkitektur, plåt och emballage kan kulturen i form av sömnad, dans och trummor växa fritt. kanske man kan bygga upp en möjlighet till övernattning, en möjlighet att bygga upp folkmatsalerna från hemlandet så att folket och deras vänner kan få mat.

kanske kan detta bli en kulturell satsning där lla delar från kulturen kan får fäste. våld mot kvinnor, patriarkatet och analfabetismen. oförmågan att lära sig främmande kulturer, oförmågan till anpassning och att följa lagar och regler.

i denna plåthangar kan denna kultur blomstra. man kan ha egna lärosystem men okvalificerad arbetskraft, som man är van. ha en religös katolsk falang som man ironiserar över.

kulturen kan få ett fundament i all enkelhet.

vi kan inte i svenska samhället tillåta att lagar bryts i argumentet kultur. kvinnor mot våld, stjälandet av husdjur, grillaftnar som slutar i katastrofer med slagsmål och äggkastning.

ryktet säger att de åt upp hunden. jag vet inte om detta är sant. men detta är inte acceptabelt.

200 000:- har jag betalt efter att ha en illegal invandrare med kulture hemifrån i min lägenhet. lägenheten totalrenoverades och det måste vara mycket exklusiva material som användes i detta område som klassificeras som slum. detta pga av bildningsnivå, inkomstnivå antal arbetslösa.

lagen lyder ingen får diskrimineras utifrån etnicitet, kön, religion eller ideologi…

vi måste lyssna lugnt och sansat på de invandrare som vill utöva sin kultur. vi måste ge dem förutsättningar liknade hemlandet. detta är psykologiskt riktigt. acklimatisering. ekonomiska och politiska system som de är uppbyggda i sverige passar inte dess kulturer alltså måste man inrätta en reservatliknande miljö.

har man anpassningssvårigheter, svårigheter att låta bli att stjäla, sätta moraliska gränser, respektera andras åsikter och kulturer, måste vi hjälpa. detta är ett ideellt arbete vi pratar om. inom svensk arbetsmarknad råder svensk lagstiftning och det officiella statsspråket används för kommunikation.

men kulturarbetet på ideell basis måste leva i sin naturliga miljö annars spårar den ur. hangaren på hisingen tycker jag verkar som ett bra alternativ, då bil tillverkningen upphör.

göteborgarna få nu en eutentisk miljö. detta är ett tillfälle större en en djurpark. att se en kultur växa upp från grunden i främmande land, med hemlandets egna spelregler. inflation, gatubarn, icke existens av fackföreningar.

ett fantastiskt experiment i kolossalformat.

maffian. är det ett lån eller har jag köpt, det är de alternativ man har inom maffian. det har förekommit ett uttryck som “plocka pengar”

jag tycker att dessa stora ord som förortens befolkning tar i sin mun inte är riktigt tydliggjorda. man har inte riktigt förstått vad man säger. kanske man skall konkretisera.

våld, stöld, oförskämdheter i kulturens namn.

presenter jag vill ha presenter. bostad jag vill ha en bostad, ett slott.

jag ska ha min kultur, svenska överklasskultur som jag är van. jag ska ha journalister som skriver efter regelboken som jag är van.

jag måste prata mitt avancerade språk som jag är van.

jag ska ha mina högutbildade vänner som jag är van. gärna i ett kulturreservat. jag nöjer mig med ett litet slott, och är tacksam för att få korrekt ersättning av de institutioner som är involverade i min ekonomi. försäkringskassa, arbetsgivare.

och integritet. man skvallrar. i min kultur springer man inte runt och sladdrar. jag är van.

analfabeter och enkla politiska analyser passar inte mig. osmakligt.

och denna fixering vid  mat. ointressant.

jag är inte intresserad av slumturism eller dess kulturella övningar. jag kan avstå. jag sitter gärna i ett svenskt kulturreservat där ekologi och samhällsutveckling prioriteras före trummor och dans på gatan. inga problem. ge mig ett litet slott så skall jag äta svenskt, prata svenska och hänga svenska konstnärer på väggarna. inreda med asplund och andra svenska designers. goffa i svensk politisk historia. alva myrdal och gudrun schyman.

inga problem. en enkel lösning. byta med en invandrare. jag ska gifta mig med en arabisk oljemiljardär. jag tycker om människor som är ekonomiskt oberoende. pendla mellan dubai och mitt slott. det är fair. det är bra. tycker jag. det är stil och klass. inga överdrifter. inget overkligt. landa i verkligheten bara.

vissa bor i en plåthangar och vissa bor i ett slott. och maffian. och vissa kan sköta ett arbete och vissa kan inte sköta sitt arbete. och vissa kan läsa och vissa kan inte läsa.

detta är en enkel ekvation för dem som kan räkna gymnasiematematiken.

och detta klarar inte göteborgs arbetskraft av. maffia. johejdu.