fredag 13 januari 2012

ett studentikost skämt i ett historiskt perspektiv

lundastudenter har vanvördat en utomeuropeisk grupp. man hade använt en svart man som symbol för slaveriet, ett föråldrat produktionssystem, som inte accepteras, men vad är slaveri? vad är markservice? vad är barnuppfostran?

jag har kanske inte rätt att ha åsikter i detta ärende, då jag inte har alla fakta, men när man studerar och forskar i svensk textilhistoria finner man en del märkliga fenomen och övergrepp.

i bondesamhällets tid satt kvinnor och spann i mörkret. detta var innan elektriciteten och man kunde sin spinnrock så väl att man som husmor eller piga gick upp före de övriga i familjen, tände i spisen och satte sig och spann ett par timmar innan de övriga i familjen vaknade.

hur fick omvärlden reda på denna arbetsfördelning? då man ville utveckla spinnrocken och ha två”ullgafflar”där man förvarar den kardade ullen, så protesterade kvinnorna för att man inte kunde spinna med två trådar i mörkret. detta är ett föråldrat produktionssystem och har inget med sexism att göra om man skulle beskriva detta i ord eller bild.

vi har också de sk spinnhusen, där lösaktiga kvinnor spärrades in för att arbeta i sitt anletes svett och lära sig tukt och sedlighet. att de sedan hade kanske blivit tvingade eller våldtagna av husbonden framgick inte i dåtidens debatt. detta är europeisk textiltillverkning, en kvinnoarbetsplats. och alla förstår att detta är ett föråldrat produktionssystem och att det inte finns idag, i europa. jag finner hela företeelsen fullständigt hårresande.

i spanien och frankrike, från tarifa i söder till Lille i norr används slaveriet dagligen i debatten som argument för att den nordafrikanska invandringen skall existera.

man skulle önska att sverige och svenskarna någon gång hade ett globalt perspektiv eller europeiskt perspektiv när man bemöter argument inom den mångkulturella sfären. vad tror man? har man varit i paris, har man varit i lyon ? vet man hur människor lever i dessa städer. där det inte finns pengar till elräkningen eller vatten i kranen? är man medveten om hur detta agerande uppfattas i den internationella debatten?

under min resa i spanien och frankrike hade jag representanter från den svarta befolkningen som följde efter mig. de gick in i mitt hotellrum, använde min säng och urinerade i min kaffemugg. vid två tillfällen var alla hotell fullbokade fick jag besked om i receptionen, två eller tre gånger hände detta. och det var lögn. det var representanter från den svarta befolkningen som skulle visa sin makt. de ville ha en konflikt. de fick ingen konflikt eftersom jag var turist i dessa två länder,och det var inte min hemmaarena. och självklart accepterar jag inte dessa representanters agerande. europas hotell måste leve enligt de ekonomiska spelregler som finns på den europeiska arbetsmarknaden, och kan inte hänge sig åt svarta mäns privilegiesystem från hemlandet. och vill man utmana ensamma turister i främmande land och tro att man på något sätt kan få fördelar av detta, så gör vi så, i afrika.

det känns som händelsen i lund har samma syfte som under min resa. representanter från den afrikas befolkning söker en konflikt, man vill sätta käppar i hjulet. om nu lundastudenter vill skämta om spinnhus och herrtidningar i ett historiskt perspektiv, gör det. det kan vi behöva. få lite distans till hur en kvinna skall vara i det mångkulturella samhället.