söndag 15 januari 2012

svensk folkdräkt uppdateras med stipendium.

jag läser i hemslöjden, en tidskrift för svensk hemslöjd att man nu beviljat stipendier för att studera , inventera och uppdatera de svenska folkdräkterna.

jag tycker detta är utmärkt. sverige behöver en egen kulturell identitet att falla tillbaka på i det mångkulturella samhället. detaljer och mönster som svensken känner igen, känner sig bekväm och hemma i. gärna i nya material eller nya kombinationer.

jag satt i Kroatien och sydde liknande kläder i linnetyger från Baltikum, och detta inspirerade många kvinnor till egna lösningar. tankar, minnen, broderier och skapande. då arbetade jag medvetet med att påvisa allmogens arbetssätt, men nu då det är på rull kan jag arbeta mer på skoj. det här är jag…

DSC00579DSC00580DSC00591DSC00592DSC00593