torsdag 26 januari 2012

månpocket har klimatsmart papper….

Jag köpte en månpocket på pressbyrån i sverige. Och den var klimatsmart. Man stöttade FSC som ansvarar för ansvarsfullt skogsbruk. Och detta har jag inte tänkt på. Vi vet papper, information och klorblekning och att debatten ibland blossar upp och vi har våra återvinningsstationer som vi slänger papper i. och andra länder i europa har det inte, och så tänker vi inte mer på detta.

Men nu kom frågan upp, tänk om du tvingas välja.

Tänk om någon säger

Nu får du välja böcker eller tidskrifter. Pappret räcker inte till båda.

Jag väljer böcker.

Nu får du välja böcker eller dags och kvällstidningar. Pappret räcker inte till båda.

Jag väljer böcker

Nu får du välja tidskrifter eller dags och kvällstidningar

Jag väljer tidskrifter.

Min prioritet är böcker, tidskrifter, dagstidningar.

Och så säger någon jamen alla böcker borde inte tryckas. Alla tidskrifter borde inte tryckas osv.

Men denna debatt platsar inte inom pappersfrågan. Frågan om pappret. Och papper till reklamblad, och papper till förpackningar och papper till påsar. Och vi har våra återvinningsstationer. Men om jag köper godis i affären inte lämnar jag påsen i containern. Jag slänger den i papperskorgen. Och nu är det inte trovärdigt längre.

Månpocket tar ansvar genom att se till att pappret tillverkas av korrekt skog. Och det måste finnas skog som avverkas. Det måste finnas en tillverkningsindustri av papper. Nytt papper. Men till vad?

Dags och kvällspress kan säga att vi har returpapper så vi är korrekta. Tidskrifter med glättat papper och flerfärgstryck, som jag tycker om, är de korrekta. Egentligen inte. Men jag tycker om hemslöjden, glänta, ordfront och arkitektur. Vad konstigt att juset dessa tidskrifter har en miljövänlig policy. Men jag säger inte att herrtidningar, bilsport osv inte skall få finnas. De har sin publik. Men om man tar bort en hel bransch, då har jag en prioritet.

Vem kan överleva digitalt. Dags och kvällspress överlever digitalt. Överlever tidskriften. Hjälpligt. Det är få som kommer att prenumerera på allas digitalt. Men köper den av tradition i ICA när det är kallt och regnigt.

Boken. Det går men de böcker jag läser kommer aldrig så långt. Bilkungen, om Henry Fords liv. En biografi från 1920. 30-talet av en svensk seriös forskare som beskriver Henry Fords uppfinning av T forden och de umbäranden han möter på vägen. En läsarupplevelse utöver det vanliga. Men upplagan. På svenska, håller inte för dagens faktagranskning, men tonen är underbar. Detta är inte digitalt stoff.

Jag har inga problem med att läsa dagstidningen från TV:n. Men när det gäller böcker är jag inte lika villig att ta tjuren vid hornen. Detta med hänsyn tagen till mångfalden, historien. Och sedan är jag petig med översättning. Flyter det inte, så lämnar jag boken. Jag sitter inte och läser dåliga översttningar.

Tidskrifter på Tvskärmen. Det funkar nog alldeles utmärkt. Men inte böcker.

Detta är en ståndpunkt. Information och papper. Detta säger inget om innehållet eller nytta. Ej heller om livslängd av information. Detta säger heller inget om manipulation av det digitala ordet. Detta är enbart en pappers – informationsaspekt. Och om man nu börjar bryta ned pappersprodukten med information, så slutar det med att det vi behöver egentligen får plats i informationsdisken på biblioteket. Men nu läser jag min nya månpocket om amerikansk journalistik ” de imperfekta” och trivs utmärkt med språk, innehåll, tryckning, översättning, debutant. Den var kul, faktiskt