måndag 16 januari 2012

vinterbetraktelse…

Det är en vanlig dag i januari. Det är kallt. När man tittar ut genom fönstret ser det ut som det brukar.

Vad ska man göra?

Ska man ta ett varv i soprummen och kolla efter grejer.

Eller skall man rama iväg till estrella och få sig en låda chips. Om man cyklar får man lite motion.

Om det var sommar kunde man grilla, men inte nu. Det är för kallt.

Eller källaren, kanske man skulle ta sig en tur i källaren, en gång hittade jag en skolbok i spanska, jag ordnade kurs i spanska. Det var kul faktiskt.

Det är kallt. Det är jobbigt att gå ut. man är inte van.

Eller skall man ringa Aina och låna uniformer. Så kan jag och polarna ”stressa” någon svensk kärring. De är så dumma ändå.

Vi går in och frågar om det varit inbrott. Det kanske luktar kattpiss. Vi gjorde dewt en gång. Det var kul.

En gång hittade jag persienner i källaren. Jag snodde dem. Det var kul faktiskt.

Jag vaknar varje dag och tittar ut genom fönstret. Man kollar olika grejer. Grannens balkong, cyklarna och papperskorgen.

Jag tittar nog på TV som jag brukar. Den är betald. Det är skidskytte på TV. De blå är visst svenskar, alltså håller jag inte på dem. Jag gillar inte Sverige, det är för kallt. Det finns inga jobb.

Vi har makten här i området. Vi har liksom hand om det. bestämmer. Bassängen är stängd, biblioteket är stängt. Det var för mycket busliv. Barnen busade för mycket. Vi har makten här. Det är vi som bestämmer. I två år fanns ingen affär. Det var för mycket snatterier. Vi har makten här. Det är vi som bestämmer.

Det är fel på svenskan, svårt att lära sig. Jag föredrar att prata engelska och spanska. Vem är det som går där? jag har aldrig sett den personen förr. Var kom han ifrån? Jag måste ringa polaren. Vi har makten här, det är vi som bestämmer. Men var kom han ifrån?

Varför går det någon främling utanför på gatan här. Vem är han, var kommer han ifrån? Det låter som en sång.

Hon är flickan som gör allt för att göra mig lycklig. Vem är hon var kommer hon ifrån…

Vi har bra stadsdelspolitiker nu. Vi får grejer. Vi får som vi vill. Det är bra här nu. I hammarkullen.