tisdag 24 januari 2012

kvalitet, effektivitet och anpassning….

Vi ser en kvalitetsförsämring inom svensk arbetsmarknad. I ett jämförande perspektiv med övriga europa är svensk arbetskraft inte lika kvalificerad, om man utgår från de kriterier som man använder vid bedömning av tjänstekvalitet, kvalitet, effektivitet och anpassning.

Och vad beror detta på? Vi får väl anta att de lagar och förordningar som reglerar arbetsuppgiften inte efterlevs efter som man inte läst dem. Man kan inte läsa dem för man har inte den språkliga kompetensen att tillgodogöra sig detta språk. Utan istället använder man ett privilegiesystem, som man skapat i sin hjärna. Man kan kalla det kulturella aspekter, man kan kalla det lokala traditioner eller man kan kalla det personlighet.

Och detta får konsekvenser för tempot. Det tar längre tid att utföra arbetsuppgiften än om man kunde läsa och förstå arbetsbeskrivningen.

Vi har ett överuttag av tid i sverige. Vi arbetar för långsamt. I ett jämförande perspektiv av europa. Och det finns dem som anser att i afrika och i latinamerika så är detta OK. Och vi får komma ihåg att detta är helt andra ekonomiska och politiska strukturer.

Vi har också en grupp i samhället som anser att de har till uppgift att uppfostra andra individer. De tar inte ett nej, eller de skall behandlas med respekt.

Och detta kan innebära att man går in och gör ekonomiska sanktioner. Vi har också grupper som anser att de skal ha belöningar för att utföra sitt arbete. De skall ha presenter, belöningar och andra förmåner för att utföra sitt lönearbete. Vad innebär detta i praktiken.

Det kan innebära kommunikationsproblem då arbetskamraten inte kan prata rent. Det kan innebära att man får mindre betalt från försäkringskassan eftersom man inte gett en klocka till den som inte kunde prata rent.

Vidare har vi i sverige en strikt uppfattning om sexuella tjänster. Man får sälja sex, men det är olagligt att köpa sex. Torsken är förbjuden. I östeuropa är sexshopen en vanlig företeelse och detta påverkar samhällets syn på sexualitet och kvinnans roll i samhället. I västeuropa har vi en annan syn på detta och man bör förstå om man inträder på svensk arbetsmarknad att östeuropas ideologier från forna kommuniststater inte är acceptabelt i en demokrati. Vi har rätt att avstå. Vi har rätt att ifrågasätta arbetets kvalitet, effektivitet och anpassning. Vi har också en etisk aspekt på ursprungsbefolkningens tradition. I varje land finns entradition att utföra ett arbete. Det finns också en tradition att enbart ta instruktioner från ledningen, om en sådan finnes. Eller fackföreningar. Att kamratgruppen har åsikter om hur arbetet skall skötas är tyvärr inte intressant, inte lagligt.

Vi ser en kraftig försämring av arbetets urförande i sverige och samhället degenereras, släpar efter i utvecklingen.

Tandläkare och läkare vad ska vi ha dem till. De har två funktioner. Förebyggande såsom diet och preventivmedel och botande om skadan väl har skett. Och vi ska ha kompetent och utbildad personal på sjukhusen, som opartiskt behandlar patienten utifrån sin utbildning och inte utifrån kamratgruppens åsikter om anpassning.

Det finns lagar och regler i svenska samhället och det finns dem som noga läser och tar reda på vad som gäller, och det finns dem som anser att de inte behöver detta. De anser att deras närvaro på arbetsplatsen åtta timmar om dagen fem dagar i veckan förgyller livet för de övriga, och det är tyvärr inte så.

Det är få arbetsbeskrivningar som har humor som en arbetsuppgift. Det är få arbetsuppgifter som är upprättade för att personalen ska ha något att berätta för sina kamrater. Och det är ingen arbetsplats som är upprättad för att man skall snatta cigaretter, skära sönder stövlar eller använda andras privata kläder. Tyvärr har svenska människor inte förstått sin roll på svensk arbetsmerknad, utan omformar arbetsuppgiften till en slags uppfostrarroll. En slags bestraffning.

Vi vänder blickarna till malmö, en stad i våldsamheter tecken. Och ser alla dessa övertramp dagligen och vi ser en våldsam utveckling. Det finns människor som fortfarande lever i en värld av kommunismdiktatur och anser att respekt är att ringa försäkringskassan och ljuga för att individer skall få lägre ersättning. I sverige. Det finns människor som komna från fascistdiktaturer som ringer polisen och ljuger på oskyldiga människor för att på så sätt få uppmärksamhet. Och som man ropar i skogen får man svart. Det är en territoriell tradition.

Skånska människor är stabila, så även malmö. Skånska människor är intelligenta och har en tradition ur arbetarklassen. Utvecklingen i malmö är svensk arbetarklass markering av ett avståndstagande från privilegiesystem som inte kan införlivas i svensk lagstiftning. Jämställdhetsfrågor. Kvinnofrågor, lönefrågor och rättigheter.

Att avvika från arbetsplatsen under arbetstid för att utföra privata ärenden, med en ersättare utan behörighet kan upplevas som nonchalant och bristande respekt. Att inte använda de språkliga konventionerna kan uppfattas som bristande respekt och nonchalans och det ger också ett tillstånd av felaktig information och kommunikation. Arbetsplatsen och arbetsuppgiften skall ses som ett slutet system och man kan inte låta kamratgruppen förhandla om detta. Klarar man inte av språket så är man inte lämplig.

Kvaliten, effektiviteten och anpassningen av tjänstekvlaitet i sverige är inte jämförbar med övriga västeuropa. Och detta ger en sämre ekonomi, det ger en osäkerhet och avsaknad av trygghet. Sverige har lagt tillverkning av produkter utomlands eftersom arbetskraftens sammansättning inte är värd pengarna. Man kan kalla det höga löner.

Och nu hamnar vi i tjänstesektorn. Vi vill inte ha svenska arbetskraft som inte kan förhålla sig till sin arbetsuppgift på ett anständigt sätt. Man diskriminerar, man har olika regler för man och kvinna. Man missbrukar förtroende och man anser sig ha rätt att bestämma arbetsplatsens konstruktion utifrån. Vänersborgs tågstation. En städerska med invandrarbakgrund. Denna kvinna klarar inte av att själv säga till att städutrustningen är feldimensionerad, utan ringer en manlig bekant som skall förhandla med arbetsgivaren om städerskans städutrustning. Och detta är hemlandets tradition att kvinnor går till mannen. Denne pojkvän dras nu in i kvinnans arbetsuppgifts skötsel och det är inte lagligt.

Och städerskan förstår inte att i hennes arbetsuppgifter ingår att se till att man har rätt städmaterial. Och i hennes arbetsuppgifter ingår skötsel av städmaterial. Och om detta vet denna kvinna ingenting. Ingen har berättat detta för henne. Det finns arbetsbeskrivningar och svensk arbetsmarknad kräver att man skall känna till alla regler runt arbetsuppgiften. Men det behöver inte hon veta för hon har en annan bakgrund.

Som utomstående får man inte förtroende för detta. Man tröttnar. Och kastar pappmuggar och godispåsar på golvet, bara för att det hela är så pinsamt och ineffektivt, kvalitativt och missanpassat. Denna kvinna är inte lämplig att städa. En städare har en låg status på svensk arbetsmarknad. Det är en uppgift som man tar efter skolan eller under sommarlivet, i normala fall och det är självklart att man ser till att man har rena trasor. Det skall man klara i Sverige. Vi har inga martyrer inom protestantismen. Dessa finns i katolicismen, och detta är inget katolskt land, och om man skall vara martyr skall detta ske via påven i rom. Man kanoniseras, tror jag det heter. Och detta gäller avlidna personer, och detta gäller inte städerskan på vänersborgs tågstation.

Tre meter är hästarna i östeuropa i mankhöjd. Man har egen avel.