tisdag 24 januari 2012

hygienen i mathanteringen…

jag äter ogärna i sverige. maten smakar inte. jag vet inte varifrån det kommer, men man slickar på fingrarna, stoppar fingrarna i munnen. man smakar med teskeden och stoppar tillbaks den i burken. jag tappar aptiten direkt. och under min tid med den oinbjudne bolivianen i min lägenhet fick jag skåda en mathantering som jag aldrig trodde var möjlig, han kommer från en kåkstad där rent vatten är en bristvara och det är märkligt vad barndomens etikettsregler vid matbordet sitter i resten av livet.

utomlands har man exakt samma reaktion på svensk hygien vid mathanteringen. och finner väl svenska husmanskosten ointressant. det handlar nog inte om recepten eller råvarorna, utan den personliga hygienen samt kökets renlighet. man har skitiga trasor och städar med skitiga städredskap. eller har kemikalier i samband med matlagning. man ställer in använd disk i skåpen. det är klart man tappar aptiten då.

jag äter ogärna i sverige. katrineholm, malmö, växjö eller uddevalla.

det har brunnit i ett vandrarhem i stockholm läser vi i dagens nyheter tisdagen. 200 människor evakueras och vid den brevidliggande gymnasieskolan 650 elever. och då undrar man har personalen på vandrarhemmet utbildning att evakuera 200 man. hur gör man för att undvika panik, i trappor och folk är rädda för att kvävas eller dö. brandmän och polis har ju krisutbildning, men personalen. hur reagera de?

och så minns man östeuropa. tyllgardiner, heltäckningsmattor, plastmaterial, syntetmaterial och andra brandfarliga, rökutvecklande material i inredningen, och trappor. har de utbildning på folk med panik? hur gör man när man evakuerar 200 man i göteborg, i katrineholm, i lund. och så funderar man på alla hotellen i berlin, där man har illegala invandrare som bor i rummen, eller paris där familjer bor i rummen. vad händer om en person bränns inne som inte finns. eller sextio personer eller en illegal invandrare brännskadas. var får den personen vård. det är många frågor som dyker upp när det brinner i ett hotell eller som nu ett vandrarhem.

jag äter ogärna på svenska hotell. manstoppar fingrarna i munnen, tar med otvättade händer på bröd och livsmedel som andra skall äta. och blir förnärmade vid en tillsägelse. då säger vi inte till.

i malmö florerar illegala vapen. och så märkvärdigt är det inte att bli serverad av en svensk outbildad artonåring med hängade hår och otvättade händer. man kan avstå.