lördag 7 januari 2012

kvinnor musicerar…

Några dagar in på det nya året bör man hitta sina kvinnliga ikoner inom musiken. Här är min playlist

Amanda Lear - Enigma (give a bit of mmm to me!) (1978)

Croatia - Eurovision Semi Final 2011 - Daria – Celebrate

Chakira Waka Waka (This Time for Africa) (The Official 2010 FIFA ...

Grace Jones - I've Seen That Face Before [1981]

Nina Hagen – Berlin

Lene Lovich - Lucky Number

Amanda lear får inleda denna kvinnolista bara för att hon är så kvinnlig. Jag finner daria kroatiens stjärnskott arbeta i samma kvinnlighet, smal, blond och med en hes röst delger daria oss livets realiteter. Som en kontrast till de två kommer latianamerikanska chakira alltid lika politisk korrekt och dansar en afrikansk dans i sällskap med fotbollsproffs, inklusive kroatien.

Som en naturlig övergång intar en drottning scenen grace jones, alltid lika kvinnlig.

Sedan kommer min naturliga musiksmak in. Punkdrottningen nina hagen sjunger en sång till sin stad och lene lovick sjunger om siffror.

Och nu har jag lekt med bokstäver och siffror. Jag lägger ingen värdering i kvinnlig komplexitet, visar bara på olika uttryck, vad man finner viktigt i livet och vad man kan sjunga om.