söndag 8 januari 2012

vad är sverige i turistens ögon….

Under min vecka i Brålanda har jag landat i Sverige och svenskheten. Trestad som utgörs av Vänersborg, Trollhättan och Uddevalla representerar mycket av det som Sverige består i.

Vänersborg har sin stadskärna av gammal låg träbebyggelse med kullerstensgator och kyrkan i centrum.

Trollhättan är en svensk småstad med moderna industriområden som väl representerar svensk industriell arkitektur för småföretagen.

Trollhättan har även vattenfallet och utanför ligger överby köpcentrum. Detta är ett stycke svenskt boendemönster.

Och Uddevalla, sommarstad vid havet med en nybyggd hamn och närheten till havet.

För franska. Spanska och italienska turister är kanske inte havet så intressant, utan man vil mer se hur staden är konstruerad. Kanske om man har litterära intressen. Se den miljö där birger sjöberg skapade sina dikter.

Vänern, insjön är mer exklusivt och självklart uppskattar man Vänersborgs träbebyggelse.

Kompletterat med ett svenskt konditori med budapest, jitterbugg och kardemummabullar samt ett besök på äventyrsbadet har man upplevet en korrekt och sann bild av Sverige.

Utifrån detta kan man nu gå in i stadens bibliotek och läsa hemslöjden, arkitekttidningar eller motorsport och här får man en bild av debatten. Läsa, man tittar på bilderna, layout och reklamen och här ser man uttrycket, och skapar sig en bild av svensk presentationsteknik. Detta är en information som är lättillgänglig, finns i alla länder och berättar för oss hur landets själ är beskaffad.

Här i brålanda finns riksrasta vid väg 45. Riksrasta ett långtradarfik i svenskt format.

Det var vinter och det va kallt så jag använde min tid till dator. Surfade mycket och skrev och funderade. Detta har man tid med på landet. Och för mig har det var behövligt, välgörande.

Bildspelet. Det är vanligt att man gör ett bildspel som komplement till musiken på youtube. Och jag funderar mycket på bildspelets roll i musiken.

Följande exempel får visa min argumentering.

DEMIS ROUSSOS - Happy To Be On An Island In The Sun//mssupertanya

hjulene på bussen// clip_image002skarlet452

The Holy Baikal - old russian song//spicio

Cacka israelsson den gamla spinnrocken//

Cadillac – Hepstars // eakop

clip_image001 i dessa videoklipp finns bildspel som skall illustrera musiken. Kanske är det bra, kanske är det för mycket.

clip_image001[1] Jag tycker inte att bildspelen fyller någon osm helst funktion i musiksammanhang. Det är min åsikt.

clip_image001[2] Jag blir ofta citerad i olika sammanhang. Jag har lite svårt att acceptera detta. Det är väldigt lätt att ta mina formuleringar. Tänk själv och lär dig läsa, skriva istället.