torsdag 16 juni 2011

bordet i ett större sammanhang

Småland är känt för sitt design glas. Sitt vackra glas från orrefors, kosta och boda. Detta glas som har nått världsrykte. Svenskt glas har världsrykte. Har världens förtroende.

Man anser i ett internationellt sammanhang att Sverige har kvalitetsglas.

Här i möbelriket säljs kvalitetsmöbler. Exklusiva matsalsgrupper och soffor. Besökare kommer från dela landet och från utlandet.

I frankrike och italien är man noga med matens kvalitet. Dessa länders kök är kända för sina kvalitativa ingredienser. Tyskland har en ny uppdaterad mer modern matlagning utan att ge avkall på tradition.

Och sverige. Svenskan ska ha billig mat. Storpack och priset går före kvalitet. Hur fungerar detta med de exklusiva matsalsmöblerna.

Eller detta att man ska äta framför TVn. Är de keramikplattor som finns inbyggda i bordskivan till för att du ska sätta kastrullen direkt på bordet. Karotter. Jag fick kritik för att jag hade karotter.

stekburgare, färdiga köttbullar är det detta som skall serveras vid den exklusiva matsalsmöbelidentiteten. I billiga importkläder och med noll i känsla för dagligvarubutiken. Eller en hämtpizza ur frysen.

Här får väl den högfärdiga svensken verkligen sin rätta inramning. Vid den exklusiva matsalsmöbeln med kastrullen på bordet, kan man äta sin billiga mat i sina billiga kläder. En designer är en lyhörd, sensitiv person. Arbetar man i den här prisklassen vet man allt om beteende. Man gör studier om folks beteende och utifrån den kunskapen och ett miljöperspektiv och med hänsyn tagen till arbetsmiljön designar man sin produkt, design är en medveten produkt.

Man bör kunna äta med kniv och gaffel, och använda en servett. Man bör kunna laga mat från grunden och man bör vara så pass uppdaterad i huvudet att man har något att prata om när man sitter vid en svensk design möbel. Annars har man inte världens förtroende. Det finns ingen harmoni i svenska samhället. Kläderna är för billiga. Möblerna är för dyra och maten är för dålig kvalitet. Marknadsanpassning. Ett svar på kundens signaler. Detta är den uppfattning man får om svensken när man gästar sverige som turist.

Och tittar i en lokaltidning eller tittar på programtablån. Det är inte förtroende ingivande, tro mig.

Hur ser det ut utifrån. Är detta förorten eller något.