onsdag 8 juni 2011

latinsk kultur och bilder från brasilien

man lekte med min mat i kroatien. i mitt kylskåp. hällde ogräsgift i mitt hemkokta äppelmos. och i de blötlagda kikärterna som jag skulle koka. jag är vegeterian av ideologiska skäl. det är mitt beslut, ingen annans. jag äter på ett sådant sätt att detta inte ska hända. och ändå händer det.

detta är en soptipp i brasilienLixão de Estrutural

källa:http://www.erikjennische.com/brasilien/fran-taltlager-pa-soptipp-till-stad-pa-20-ar

citat.

I Estrutural finns 1820 registrerade sopletare – carteiros – som sex dagar i veckan, i princip dygnet runt, går igenom de 2600 ton organiska sopor som varje dag anländer till Estrutural. Det är Brasilias enda soptipp och under 40 år har den rört sig västerut från motorvägen.

de bor på soptippen,. de lever där. det är deras liv. att leva på och av soptippen i brasilien. det har växt upp en stad på denna soptipp.

det bor barn på denna soptipp. vattnet är förgiftat och sjukhusen klagar på att de inte kan ta hand om alla förgiftade barn. de fick rent vatten i staden.

det kan man ju ha i åtanke när man åker till östeuropa på semester.

i östeuropa där man kastar sopor i floden för att sophämtningen inte skall bli för kostsam.

det här är amazonas. torrperioer 2005 2010 har torkat ut regnskogen

Drought in the Amazonfoto: greenpeace arkiv 2010

källa:http://www.erikjennische.com/brasilien/mer-om-torkan-i-amazonas

citat:De visar också att torkan 2010 drabbade 3,0 miljoner km2 (två Mongoliet), 50 procent mer än torkan 2005 som drabbade ett område stort som hela Mexiko.

brasilien försörjer sig på vattenkraft. men det går inte längre. varför blir det torrperioder. växthuseffekten.

det kan du ju tänkla på när du kör bilen i staden, och trampar lite extra på gasen, för att jävlas.

i den årliga förortskarnevalen kunde man åtminstone hänvisa till var man kan läsa om denna globala katatsrof. hur man får information om verkligheten. den ekonomiska och politiska strukturen.

detta är ingen kulturupplevelse. detta är en miljökatastrof. och den drabbar oss och människorna i brasilien. människorna på soptippen dansar inte samba. de har inte tid. och deras livsvillkor är av den arten att dans är det sista man intresserar sig för. de behöver ingen salsakurs. och inte jag heller. jag kan avstå.

och nu är jag arg.