måndag 27 juni 2011

färja i östersjön

jag har åkt stena line emellan karlskrona och gdynia. med stena line.

min erfarenhet av färja är göteborg fredrikshamn, samt klaipeda karlshamn.

göteborg fredrikshamn har olika karaktär dag och natt. dagen är trevlig man kan äta frukostbuffé som är riktigt trevligt. man har landkontakt nästan hela tiden, och resan tar bara tre timmar.

karlshamn klaipeda är mest inriktad på lastbilschaufförer och deras behov, självklart detta är den stora kunden. man har hytt och sover mest.

karlskrona gdynia. tar tio timmar. det finns resturang, kvällstid har man dans, men det är lite trött. man har sett det förut. varuutbudet är pinsamt igenkännbart.

om man kunde köpa småflaskor med alla absolut vodka, alla smakerna i en kartong skulle jag köpa det. bodyshop hade en hylla. och de hade fyra små burkas osv. det gillar jag. så man kan prova hemma i lugn och ro. stå och lukta med testerna är tråkigt. folkligt.

över huvudtaget är färjan folklig. man har en idé om hur folk vill ha det och det är inte så. jag pratade med ett par från karlskrona. de hade startat på morgonen, med spa och middag och skulle inte gå i land utan ta båten tillbaka, sova tidigt i sin hytt.detta var deras semester 24 timmar och de var nöjda med detta.

om det fanns en jazzorkester ombord, improvisation, fusion och bebop, då skulle jag köpa en flaska calvados eller beska droppar i taxfree sätta mig i jazzklubben supa mig full och gå in en ny dimension tillsammans med orkestern. då skulle jag älska stena line , fullständigt lojal, men idag. måste man åka båt så får man väl göra det då. men helst inte. tio timmar av bara nya klanger, svart och nya improvisationer. alla jazzfreaks vet vad jag talar om. tio timmar. that is heaven.