onsdag 22 juni 2011

Gdansk i backspegeln

 

polen har säkert sin fanclub men jag tillhör inte den.

det är för mycket vandaliserade rabatter, trasiga vägar och nedklottrade väggar för att jag ska finna det intressant. den polska människan är en mycket viljestark och självständig individ och jag kan tänka mig att modern i en familj med fyra barn och trångbott inte  alltid har en drömtillvaro.

när man åker tåg från Gdynia till Gdansk är tåget nedklottrat och några tonåringar hr upptäckt att dörrarna kan hållas öppna under färd.

jag kan tänka mig att fröken i skolan skall genomföra en utflykt, kanske till sopot med sin strand, och föräldrar stöttar detta med matsäck och handduk, barnen är förväntansfulla  och så möts man av dess vandaliserade, skitiga och nedklottrade tågvagnar. inte roligt. och när de dessutom är farliga för man kan hålla dörrarna öppna under färd är dt inte roligt längre. man ger fel signaler till barnen.

och så är det hela tiden. föräldrar, skolan ger en signal att man ska tycka om sin stad Gdansk, man ska tänka på andra människor och staden ger andra signaler. för ett litet barn är detta otydligt och dubbelmoral. och jag tycker inte om det.

vem har rätt till staden?

jag anser att små barn har rätt till sin barndom, sin verklighet och till sin stad. de har rätt till städad tågvagnar, rensade rabatter. jag anser att skolbarnen har rätt till en verklighet som är städad och sann. jag anser att små barn har rätt till att det föräldrar säger skall vara sant. man skall inte klottra i tågen. och detta säger föräldrarna till sin barn och då anser jag att de har rätt att de en städad tågvagn. jag anser att polska barn har rätt till att det föräldrar säger skall staden i sina signaler visa. polen är en tungrodd uppfostringsplats. det är motstridiga budskap, onödiga budskap som förmedlas till barnen.

staden signalerar hela tiden, överallt. här är trasigt, här är smutsigt, här är vandaliserat. detta är vad du är värd- och föräldrarna säger att du ska hålla rent och snyggt omkring dig.  du ska vara duktig i skolan och en god kamrat,

Gdansk har säkert sin fanclub men jag tillhör inte den. tyvärr.