söndag 12 juni 2011

hur blev det för Tampico i mexico…

kalmar är en vacker stad, med välbevarad bebyggelse från flera sekler. vackert, men för mycket kullersten. det är svårt att dra resväskan. men man får ta seden dit man kommer. den har ju fyra hjul.

när man reser längs kusten och ser dessa små hamnar och allt arbete som läggs ner på att bevara östersjön. besök av lustyacht från västindienregistrerad, så undrar man

hur blev arbetssituationen efter oljeolyckan i Tampico hamn. hur är det idag i hamnarna i de stora latinamerikanska städerna, och fartygen. hur är arbetssituationen på dessa skepp. blev det någon förändring efter olyckan. det måste ha påverkat marknaden och konkurrenssituationen om man inte kan komma ut med fartygen under en längre tid. det måste ha blockerat den fria lejden för båtarna.

hur blev det.

kanske Göteborgsposten har möjlighet att göra reportage om dessa hamnar, arbetsvillkor, före och efter oljeläckan.

jag är lite sjöfartsintresserad. jag studerade göteborgs hamn när jag bodde där. pratade med folk och promenerade på kajen på Hisingssidan.

göteborg måste ju ha redarkompetens inom tidningen. hamnstad.  ett specialintresse.