onsdag 15 juni 2011

i riga utan balkan

jag skall fira midsommari lettland. det kan vara roligt att visa lettländerna vad jag åstadkommit med deras linnetyger.

förra gången jag var i Riga, bodde jag på ett ekologiskt hostell i Riga. det finns inga ekologiska hostel i Balkanj, bara sopor i floderna och läckande kärnkraftverk.

och jag hade en delegation från zagreb där som skulle kontrollera hur det var i baltikum. och detta gör man genom att vara oförskämd, klä sig i billiga utklädningskläder, en misslyckad blondering och svarta påmålade ögonbryn. man är oförskämd och ställer medvetet dumma frågor. man spelar kort och dricker sig berusad skränar till klockan två på natten. och städar inte efter sig. man är östeuropé och skall ha sina privilegier. sedan stal man min handduk, ekologisk.

man hade mycket åsikter om min intelligens, för man hade följt efter mig i Zagreb. dessa människor är från en annan planet. man är så borta från verkligheten att man inte ens hör sig själv. man ser sig inte i spegeln och man hör inte sig själv. vad var syftet.

att ge igen. på vad. att jag besökte etnografiska museet i zagreb. att jag inte vrålade då lakanen luktade. varför?

jag ska lägga ned stället bara. jag tolererar inte den typen av behandling?

detta är en beskrivning inte en instruktion. dessa människor kommer aldrig att ens tangera anständigheten. de kommer alltid att lev i sin infrastrukturella tragedi, med en svartsjuk och girig attityd. jobba aschlet av sig för en korv eller tandborste. alltid ha sin skitiga trasiga tåg. och stötta varandra. de kommer bara att sjunka längre ner och längre bort pga sin avvikande attityd. och en hund skällde mitt  i natten det var en stor nyhet i deras lilla hjärna. en hund skällde på natten. en hund skällde på natten.

en normalbegåvad skulle fundera på om hunden satt ensam men inte dessa människor. hotellpersonalen diskuterar gästernas beteende. och då får man acceptera att gästerna pratar om grannarna. UFO jag har aldrig sett så vanvårdade och ointelligenta kvinnor i hela mitt liv.  riktiga alskisvrak, nervklen och trasiga naglar, blondering på utväxt och skitiga lånade kläder. man hjälper varandra. och grannarna tvättar sina skitiga byk på nätterna i hotellets tvättstuga för att spara el. och tvättmedel. äckligt.  då får man dåligt rykte. då får man låg status.