torsdag 16 juni 2011

östeuropas arbetsmoral i ett globalt perspektiv

När man kommer in i en östeuropeisk mataffär är det som att stiga in i en kemikaliefabrik, då har man makt och se en trött expedit som sitter i drag i en felaktig arbetsställning för kassan är gammal och affären är felkonstruerad med onödiga många lyft. Då mår man bra. Då har man makt. Då får man belöningen att det är någon som kämpar för att jag ska må bra.

Man vill gärna flyta ovanpå. När man kommer till ett familjehotell, i det lilla formatet, måste man ha en stram och otrevlig attityd. Östeuropéen vill gärna snoka i privatlivet. Då mår man bra. Ställer direkta frågor och ler. Man är väl medveten om att man är oförskämd, och anser att man gör något bra. Något som imponerar på kamratgruppen.

Man diskuterar gäster utan urskillning, gränsar till oanständighet. Är detta brist på uppfostran eller är det från kulturen?

Man anser att turisten är dum som blottar sig. Man måste hålla fasader, i östeuropa.

Nu är det ju så att när man reser kan det ju hända att man är trött, man känner att allt är främmande och kanske inte är riktigt på topp, man förväntar sig inte att bli attackerad av en hotellvärd, då passar man på.

Jag blev ifrågasatt över en gammal kärleksrelation som bröts på ett ganska märkligt vis, och jag tänkte att du får väl höra då. Det tyckte hotellpersonalen var roligt att se att jag blev illa berörd av att dra upp gamla minnen. Då var han nöjd.

Man måste behandla dem som man behandlar en psykopat, kort och stram attityd annars tar de över. De är vana att omgivningen sätter gränser och går så långt det bara går. Som psykotiska barn. Jag frågade om de hade bearbetat sina krigsminnen och de sa man att de t hade man gjort. Jag har en avvikande åsikt. Jag anser att det finns spärrar som ett fredligt folk har som man totalt negligerar i detta.

Min relation var nu bearbetad, men alla har vi dörrar som vi vill vara stängda och en hotellpersonal kan definitivt inte hantera allt man sätter igång, särskilt inte om man inte har samma kultur. Oförskämd och oanständigheter behöver man inte ta emot av en östeuropé.

Jag blev självklart förbannad och betedde mig medvetet oförskämt. Och detta trumpetades ut i facebook och i kvarteret och som vanligt när en östeuropé beskriver verkligheten är man mycket noga med hur andra beter sig , men glömmer sin egen roll idet hela. Man anser att det man gör är alltid korrekt och skaffar sig support i bekantskapskretsen.

Det är alltid arbetsamt att markera sin självständighet. Man blir ofta tilltalad på gatan av män som anser att man behöver tas om hand. men är man oförskämd mot mig, och det spelar inte någon roll om jag befinner mig i främmande land, så får man tillbaka. Jag står inte på hotellet och betalar för att få oanständigheter serverade i ansiktet av en duschad östeuropé. Han började rota i mitt privatliv. Testa lite till. Skitiga lakan, kolla i mitt bagage, osv osv. ansåg sig ha rätt att sköta ambassadernas ärenden. En riktig kung i kvarteret. Det ingår inte i arbetsuppgifterna. Och detta tyckte grannarna var så roligt. Och följde efter på staden för att kontrollera. Var med på samma spårvagn. Detta ingår inte i arbetsuppgifterna.

Och så ut på facebook och ondgjorde sig över mitt uppförande han var riktigt i toppform.

Och så finns det snälla människor i sverige. Gamla tanter och blonderade unga flickor som anser sig ha rätt att hjälpa till. De skall hjälpa en östeuropé. Kontrollera. Vad händer.

Och så kan man ju alltid ifrågasätta deras miljöpolitik, och om detta har östeuropén ingen aning. Kärnkraftverk och vattenförsörjning. De vet inte hur energin fungerar i kroatien t ex. de tror de köper naturgas från ryssland. Har ingen aning om hur samhället är uppbyggt.

Men de har åsikter om hur turister svar på deras signaler. Jag kan avstå. Och lämnar med varm hand över dessa kontakter till den skojiga delen av befolkningen. Bedrövligt och oanständigt. Östeuropa.

Och har full förståelse för Eus agerande i turistfrågan östeuropa. Inte en krona får de av mig.