söndag 19 juni 2011

modets växlingar och trendsättare

Svensk TV har inte så mycket direkt information från den europeiska modekarusellen. ingen FashionTV, utan mer amerikansk topmodel och projekt runaway. och det är inte samma sak.

för mig som är uppväxt med Ingrid Skribelius under 60-talet är mode ett självklart ämne som man studerar på TV.

men nu i söndags var det ett TVprogram på TV2 med ren catwalk, och se där kom från Milano modellerna med rödmålade ansikten mot de svarta kläderna. jag tyckte det var en effekt som jag fann intressant på catwalken men i verkliga livet skulle jag nog anse att det gjorde ont.

det får man lära sig när man reser som ensam kvinna i östeuropa, att ens hudlotion är en källa till mycken uppmärksamhet. man snattar hudlotion. gräver med sina smutsiga händer i mina burkar i egenskap av städerska, och så kanske man häller ogräsgift eller liknande i hudlotionen. varför? hon skall iväg. man tycker inte om turister. man arbetar på ett hotell och har sin försörjning av turister och tycker inte om turister, och förstör turistens inköpta hudlotion. att diskutera miljöpolitik och dess konsekvenser känns i det perspektivet inte intressant. det är som att komma till göteborgs förort. totalt vakuum, vad beror det på? skolsystem eller tradition hemifrån. man har ingen analysförmåga. ja, något fel är det.