lördag 4 juni 2011

stadens festival är ofräsch….

Jag har nu sett ett stadarrangemang och ett glesbygdarrangemang. Det är inte fräscht.

Man blir inte inspirerad.

Malmöfestivalen är ju min stora omvandlingsorganisering. Hur skulle jag arrangera malmöfestivalen, om jag fick fria händer.

Helt klart finns en fantastisk organisering rent praktiskt. Artister, försäljare och städning, allt. Men det känns inte fråscht.

Hur skulle jag tänka.

Malmöfestivalen.

Stadens kultur

Streetkultur. Hur gör man den tillgänglig för icke involverade.

Graffitti har ett utrymme i malmö på ett garage. Annagaraget, och de aktörer som använder denna domän visar seriöst upp sitt uttryck.

Graffitti skulle vara en domän

Motorcyklar. Malmö har många mc-förare.

Motorcykel skulle vara en domän, kopplad till infrastrukturella planer. Präktigt inte alls.

Detta skulle vara fotoutställningar. På gatan. Stora fotografier.

Musik skulle begränsas och alternativa uppträdanden, dans poesi och performance.

Jag är barnsligt förtjust i jonglörer och eldjonglörer. Minsk i Ukraina hade en eldfestival.

Jonglering skulle vara en domän.

Och malmö är inte så glatt oh positivt.

Försäljningen skulle vara svart.

Blompinnar med vampyrer, kylskåpsmagneter med dödskallar.

Stora kors med pärlor. Ikoner med madonnan.

Stora smycken med stenar, korall, bärnsten, jade och turkoser. spektakulära

Tatuerings tröjor

Dr Martin kängor

Lakrits, finsk lakrits, ekologisk lakrits, äkta lakrits och vanlig lakrits.

Och ingen korv.

Bara vegetarisk sund mat.

Arkitektur malmö har modern arkitektur. Fotoutställning av arkitektur.

Då skulle det bli fräscht. Då skulle set vara citykultur. Stadens eget uttryck.

Och underkläder. Allt från strumpor till bustier eller korsetter.

Då skulle det vara inspirerande. Då skulle staden vara det den är tänkt att vara. En mötesplats för avsalu av varor och tjänster. En gammal handelsplats. Myllrande.