lördag 4 juni 2011

gnestadagen med marknadsförsäljning av nya och välkända varor

det har varit marknad här i lilla gnesta. många marknadsföräljare och  även den lokala handeln drog ut på gatan.

och här tar jag min chans att visa upp mina projekt.

att vis upp vad jag håller på med. virkat och broderat på linne.

detta är en tacksam målgrupp. reser över hela sverige och har ett tränat öga för trender.

så då vet de var jag är i fashionindustri. och denna dag tror jag att jag lyckades placera mig långt fram.

fräscha, etniskt inspirerade lättburna kreationer.

många idéer.

bärnsten, korall, turkoser och jade i smycken.

överdimensionerade stora tygblommor med pärlor.

självklart att dessa människor ser att det inte är färdiga projekt utan just inspiration.

detta är vad jag vill att marknaden, den lokala festen skall vara, antydningar, öppningar. trender presenteras och en dialog med byborna.

som handelsplatsen är tänkt.

dialogen utbyte av varor och tjänster. utbud och efterfrågan.

en handel i framtiden. man tänker framåt. kreativt.

besökarna är som vanligt klädda i EUkvoterade billiga bomullskvaliteter som valsat runt i städerna ett bra tag. och marknaden lyssnar på signaler. marknaden är känslig för information. billigt med avkall på kvalitet. gärna det man känner igen.

de som säljer på marknaden är tränade, tro inget annat, de arbetar med utbud och efterfrågan. signalerar du att du vill ha billigt, du får billigt. de försöker alltid att ge alternativ, men ägnar sig inte åt välgörenhet. och det gör inte jag heller.

jag visar vad jag tror är intressant. för att hitta detta i affären senare.

på denna marknad fanns inga linnekvaliteter, det fanns inga smycken med stenar och väskorna hade inga stora blommor.

ingen hade visat att de ville ha detta.

på restaurangen läser man menyn och säger vad man vill ha och får detta och betalar för detta.

på den lokala marknaden visar man eller säger vad man söker och får detta. och köper den vara man söker.

det var långväga besök, från malmö, och de fick se ett urval av de prylar de tiggt till sig under åren från malmö stadsmission och andra välgörenhetsinrättningar. missionen har ett oklanderligt rykte i sitt arbete och har goda relationer med alla, inklusive de lokala marknadsförsäljarna i malmö. och här fick nu möllan och sofielund et stund av igenkännandet glädje. vad de använde kläder och prylarna till. klädde ut sig och lekte rollekar, fin dam, ful dam, elak dam etc etc. och kyrkan i gnesta lyser vit med sitt vackra klocktorn. men det ringer inga klockor. varför? ingen helgmålsringning. vad konstigt. dessa människors omdöme verkar svikta. och de drar sig inte för att meddela världen sina åsikter om allehanda ting. personer, beteenden, företeelser i samhället. ringer gärna polis och tidningar för att förmedla sin gärning. de spelar rollspel.

detta är affärsmän, de vill sälja och självklart vill de anpassa varorna efter ett behovsanpassat utbud. de kan prata.