torsdag 30 juni 2011

det regnar i långasjö idag…

det regnar i långasjö idag…

och jag kan andas ut. en dag till att överleva undan barkborreangreppet.

vem minns barkborren, denna farsot som under sjuttiotalet ödelade svensk skogsindustri,

jag var liten då och tidningarnas svarta rubriker och bilderna på barkborreangripna träd vars virke inte ens kunde användas i pappersindustrin gav oförglömliga minnen i min själ. och här grundlades mitt ekologiska ställningstagande.

när det gäller skogen, efter en lång tid av sol, värmebölja och ogallrad skog kommer paniken, barkborreangrepp,

det ligger som ett spöke över svenska sommaren. den som inte var liten och inte hade sommarstuga mitt i de stora bolagsskogarna förstår inte konsekvensen av denna lilla skadeinsekts verkningar. det var verkligen fruktansvärt för oss som var med.och vi barn, maktlösa och som offer vandrade vi runt i oanvändbar skog. barkborren hade gjort entré i vårt medvetande.

men idag regnar det och här i småland är det blandskog och jag tror nog att det ligger några kronor i skogen.

där jag kommer från är skog , kapital. svamp och bär och vandringsstigar är charmigt men huvuduppgiften med skog är kapital, svensk exportvara. och skogsbränder och barkborren är de stora hoten mot svensk skog. så är jag uppfostrad.

barkborren var fasansfull.