måndag 25 april 2011

angered i göteborg har spelat ut sin roll….

Under mina år i göteborg, ockuperades min lägenhet av en illegal invandrare som hade till uppgift att lära mig hemlandets kultur. Detta är olagligt.

Det hela var en pinsam historia, med våldsamma inslag och invandrare utan kunskaper i det svenska språket. Frågan blir

Hur kan man bo i ett land i femton år utan att lära sig språket?

Hur som helst så figurerade det falska poliser. Utklädda civilister som ville prova på polisyrket. Detta är Göteborg, man är konkret där. Abstrakt tänkande är lite för avancerat för den här befolkningen. Glöm inte detta.

Vi tänker oss att jag hade en kriminellt belastad person med vapen i min närhet och ett utklätt miffo kommer fram i tron att uniformen skulle legitimera hans närvaro. Den kriminelle har vissa förväntningar på en polis och om dessa inte infrias får den kriminelle panik och skjuter. Hur förklarar man detta. Då en civilist ligger i sitt eget blod, badar i sitt eget blod, för att han gjorde en uppställning. Och hur blir Göteborgspolisens redan skamfilade rykte i fortsättningen.

Vad gjorde den illegale mannen i min lägenhet. Han ville läsa min post. Det får man inte, då ville han det.

Att ha en illegal invandrare i lägenheten är inte roligt, man har andra saker att göra som svensk än att på en mycket basal nivå förklara hur man beter sig i möblerade rum. Detta skall man veta när man tar första steget på svensk mark. Det ska inte behövas någon kurs. I sverige förhandlar man, man använder språket, man använder inte våld, och särskilt inte mot kvinnor. Detta skall man känna till när man tar första steget på svensk mark. Och nu har vi sett det konkreta tänkandet formaliseras av obildade svenska människor i polisuniform, militäruniform, på ambassader osv. tänk om de blir skjutna för att de inte motsvarar de förväntningar man har på dessa yrkesgrupper. Någon kanske blir besviken att de är avvikande, missanpassade. Främmande och i panik skjuter.

Hur förklarar man det, om man inte kan svenska. Om man inte kan läsa den svenska lagen.

Och hur förklarar man för svenska folket att detta gör så att internationella företag inte etablerar sig i Sverige för arbetskraften är opålitlig? De spelar dålig amatörteater. Hur förklarar man det? Man kan inte. Man visste inte.