måndag 11 april 2011

Italien är inga hälsokonsulenter

Man har en munter och positiv attityd till mat. Maten är billigare än i Sverige.

I Italien är mat ett samtalsämne, allt ifrån smaker och recept till handelsvara, export och import.

I Italien har man euro.

Och nu måste jag ta reda på

I Italien är smaken viktigare än kalorierna. Sant eller falskt

Är man inom den monetära unionen slipper man skyddstullar sant eller falskt.

Det finns hushållsglass i smaken vanilj i Italien, en billigare variant som är baserad på essens och inte äkta vaniljstång. Den fyller sitt syfte inom inhemska köket men det är inget man exporterar. Man exporterar italienska specialiteter och de har en speciell klang. Vi förknippar italien med kvalitativ mat. Italienska köket har ett rykte. Italien värnar om sitt rykte som matproducent.

Maten är dyr i Sverige. Och då är det inget roligt. Ska det vara dyrt ska det vara toppklass, annars ska det vara billigt.

Jordbruket skall leva. Konsum ska leva. Personalen ska leva.

Det börjar dyka upp cigarrettmaskiner för att undvika snatterier. Svinnet i dagligvarubutiker ökar och detta, det måste vi komma ihåg ökar personalens otrygghet.

De arbetar med att sälja livsmedel inte att straffa fattiga människor.

Alla förstår att om man snattar ökar priserna alla fattar att om man bara köper utgående varor så påverkar det utbudet. Alla fattar att om man bara handlar i stormarknaden så försvinner närbutiken.

Varför är maten i italien billigare än i sverige.

Har man högre moral, man vill ha en personlig relation till sin affär och det får man inte om man snattar. Eller är det att man är inom den monetära unionen. Kvaliten är bättre över lag, man har få magplask bara för att det är billigt. Personalen älskar sina kunder, kunderna älskar sin personal och pratar gärna om mat och olika produkter. Det är en vänlig och koncentrerad atmosfär i supermarket. Man komponerar måltiden i affären.

Och det ska jag ha säger senoran.

Om man är stamkund får man olika rabatter men det är guldkanten i dukningen. Karaffer eller servettringar. Inte ta tre betala för två.

Det är en dålig slogan. Ta tre betala för två. Och slogan som 25 % mer i förpackningen. Det vädjar till tiggaren inom oss.

Och så är det inte i italien. Man kan få hackade grönsaker och då betalar man extra, eller hela grönsaker som man bereder själv. Det är de alternativ man har. Man har inga underkläder i livsmedelsaffären. Och nu börjar mönstret klarna. Man har inga tamponger i mataffären.

Man har toalettpapper, hushållspapper. Diskmedel och tvättmedel och mat, dryck och dessert. Man har städmaterial och soppåsar. Det känns logiskt. Mast och hygien hör ihop. Så får du tänka ut hur du ska tacka för maten själv, i Sverige. Ica ger dig bara tips med billiga underkläder och kondomer.

Och vem skötte opinionsbildningen innan Sverige skulle bestämma krona eller klave?