söndag 17 april 2011

Man kan lura en gris till vasomhelst med lite potatisskal

 

Det finns människor som inte förstår att om svenska lagen säger

Ingen skall diskrimineras utifrån sin etnicitet, kön, religion, språk, så gäller detta även mig.

Dessa människor skall lära mig, vadå. Att tåla outbildad arbetskraft, eller vadå. Vi har ett fullgott utbildningssystem i sverige och vi behöver inte ha outbildad arbetskraft, inte ens jag.

Vi har yttrandefrihet och vi har åsiktsfrihet och detta gäller även mig. Men dessa människor skall lära mig. Är de inte läskunniga. Har de ingen kognitiv förståelse.

Vi har en lag som förbjuder systematisk förföljelse men dessa människor leker och hjälper inte mig, utan någon lekledare som kommer från ett annat land.

Om jag har vänner från ett annat land, bryter inte jag eller vännen mot svensk lag. Det tillåter inte jag. Jag talar om vad som gäller på svensk mark och introducerar mina vänner för olika sektorer inom svensk kultur så de skaffar sig en bild och väljer var de vill vara och trivs med detta. Mina vänner måste prata svenska i sverige, men de är inte dum. De är kloka människor som förstår att sverige är ett självständigt land med självgående människor.

Servicen

När en servitör eller servitris kommer och är övernormal, överdrivet artig då vet man. Det här är en skitig restaurang. Här är moralen under all kritik. Odiskade glas, och skitigt stekbord. Och servitören kommer med ett skitigt förkläde och serverar en billig rätt med ett leende, då vet man detta är ingen restaurang det är en svinstia med lat personal, utan hyfs och folkvett. I sverige.

Min dator

Efter att ha vistats två månader i zagreb och haft en östeuropeisk hotellvärd som ansåg sig ha rätt att installera och avinstallera fritt i min dator. Att gå in via hotellets WIFI och undersöka min hårddisk. Så ansåg jag att den var utbytbar.

När jag kommer till sverige köper jag en ny i nyköping. Och införskaffade norton och word 2010. På vandrarhemmet i katrineholm skulle man helt plötsligt leka med elen. Elarbeten, och ett överslag for in i datorn. Jag lämnade in den i nyköping och hämtar den efter fyra dagar.

Alla bilder var borta, all musik och mina texter sa man hade raderats. Dator fungerade inte vid inlämnandet. I stadens affär hör jag plötsligt ett barn sjunga en av de inspelade sångerna, som man möjligt kan få tag i i södermanland. Man hade undersökt min hårddisk. Man hade även kopierat norton och word som man delade ut bland vänner, så när jag kom och skulle hämta datorn fick jag köpa ett nytt.

Nu fattar alla att detta inte är korrekt. Man har tagit min hårddisk och gett mig en ny dator. Vad hände med den gamla, en ny processor bara så kan den säljas som bättre begagnat.

Och detta är en expertbutik i nyköping som ägnar sig åt detta.

Den skall läggas ned. Den är inte seriös. Vi kan inte ha den typen av kompetens i svenskt arbetsliv.

Vi är med i EU och det är faktiskt sås att arbetskraften utomlands har ett mycket tuffare tempo och en högre moral, och en mer arbetskrävande situation än sverige. Sverige är som en skyddad verkstad i jämförelse med de övriga europeiska länderna. Vi anses som märkliga. Med arbetskläder och avvikande från arbetsplats i alla möjliga syften. Man gör inte så utomlands, då blir man avskedad. Man skaffar inte utomstående vikarier, man avviker inte från arbetsplatsen. Vem har infört den regeln på svensk arbetsmarknad.

Och ger man inte korrekt sevice i affären blir man avskedad, det finns bättre arbetskraft. Alla är utbytbara. Vi säljer arbetskraft i sverige inte människor, inte kroppen.

Jag har inte köpt någon arbetskraft. Jag utnyttjar det privata näringslivets tjänster när jag handlar en dator i expertbutiken. Detta är oförskämt och diskriminerande. Det förstår alla.

Skulle man ta mina grejer. Men vi lägger detta i ett internationellt perspektiv och flyttar arbetet utomlands till seriösare arbetskraft med högre moral och svensk arbetskraft blir svensk arbetsreserv. Det finna områden i storstäderna där den öppna arbetslösheten är 20 ,25% och detta kan hända i nyköping också.

Det finns ingen investerare idag som ber om att få bygga i sverige. Man vill ha utländsk arbetskraft, de är bättre, har ett högre tempo och avviker inte från arbetsplatsen.

Det gör man inte. Och om det är en vana på arbetsplatser i en annan världsdel, så är detta europa. Vi har en helt annan industrialiseringsgrad, ekonomiskt och politiskt system än i andra världsdelar och kan inte anpassa våra arbetstillfällen till dem. Då får man åka dit och utföra arbetet som den världsdelen kräver, inte här.