måndag 4 april 2011

sjövett i trosa

Storhet.

När man sätter sig i bilen och åker tio mil från Norrköping, kliver ur bilen i trosa, och det första man gör är att yla om en felparkerad husbil, det är stort.
Man ska ha en munter och positiv attityd så man blir omtyckt av trosabon, eller hur?
Detta är känsliga männsikor. De har bott där i alla år. Vi turister måste lära oss att överlämna trosas angelägenheter till lokalbefolkningen, och visa respekt.
Vi ska ha en positiv attityd och iaktta försiktighet i mötet med lokalbefolkningen. En tillsägelse kan leda till en repressalie, en odiskad kaffemugg, eller annan sämre service. Vi måste tyda tecken i tiden.
Vi måste komma ihåg att sörmland har tre lokaltidningar. Sörmlandsnytt, eskilstunakuriren och katrineholmskuriren.
Och det betyder att samma nyhet skall presenteras på ett sätt i katrineholm, och tio mil bort på ett annat vis. Och då förstår vi att detta är en mycket labil och lokalpatriotisk befolkningen som arbetar i nyansernas, lyhördhetskorridor.
Här är betoningar, små ord avgörande för kontexten. Och detta går man inte in i som utböling. Glöm aldrig det.
Nu till husbilen, och nu hamnar vi i lokalnyhetens bakvatten. Hur skall vi undanröja ångesten, paniken över att flytta husbilen. Skall TV göra en campingserie eller skall man mata in husbil i varje program. Ja detta är något att fundera på. Ut på facebook och diskutera. Parkering, husbil, flytta på dig.
Hur skapar vi oss en bild av trosabon. Havet, pittoreska trähus, sommarstad.
Bilden är:
Den smärte, rakryggade trosabon går varje morgon och kollar förtöjningarna på båten under sommartid och presenningen under vintertid. Detta ger oss ett tecken av ordning. Närheten till havet gör att trosabon är ett med naturen. Och likt sjömannens arv läser i vinden den kommande dagens väderlek. Man känner intuitivt om det skall bli sol, vind eller vatten.
Och från havet kommer pedagogiken. Trosabon kan alltid klä sina barn korrekt. Och detta får vi ta fasta på. Havet som lärosäte. Att inte söka väderleksrapporten utan känna i kroppen vart vindarna bär. Detta är mäktigt.
Som hos mig fantasin är en del av verkligheten, är havet en del av verkligheten i trosa.
Detta är känsligt. Visa respekt.
Batmanskap och sjövett är nu på tapeten. Här finns kutymer. Här är gränsen mellan topp och botten hårfin.
Här följer man kutymer annars blir det kryssarklubben och det är inte nådigt.
Och likt havets intuitiva kunskap om väder och vind ger en naturlig tradition att kunna klä sina egna barn efter väderlek skall nu båtgästen lära sig hamnens kutym för att skapa en tradition.
Vit fender möter vitt skrov
Blå fender möter blått skrov
Och här tolererar vi icke bildäck, då dessa ger fula märken på skrovet.
Och här i trosa efter varje båttur på havet, när tampen når pållaren
Då…
Börjar rengöringen enligt följande modell, segel, skrov, durk, kajuta. Glöm aldrig detta.
Hur detta sker kan vara positivt eller negativt.
Med en munter och positiv attityd visar man respekt för lokalbefolkningen. Man förtöjer båten på angiven plats, betalar hamnavgiften och rengör båten enligt ovan.
Och
Man håller rent och snyggt på toaletter och duschar.
Har en munter och positiv attityd i hamn och är prydligt klädd. Man låter livbojar och andras båtar vara ifred. Man missbrukar inte soptunnor och papperskorgar. Det finns gränser.
Då har man sjövett och blir omtyckt.
Och trosabon tar hand om sitt hus, sin bil och sin båt. Och du tar hand om din båt, dina cyklar och dina barn.
Då kan man ha trevligt och fira midsommar tillsammans.
Och detta är regler som trosabon har lärt sig från barndomen av sina föräldrar. Glöm inte det. De är födda där. Det är deras hemtrakt.
Och kanske tycker detta är självklarheter.
Och med detta vill jag tacka trosabon som ställde upp. Man promenerade framför mig klockan sex på morgonen, och visade hur man går. Man viftar i armarna och övertydligt sätter man ena foten framför den andra. Vi ska lära varandra. Och visade övertydligt hur man ser ut när man går på födelsedagskalas. Hur man klär sig.
Men detta har mina föräldrar lärt mig och jag har en betydligt högre ambitionsnivå än så.
Så nu återgäldar jag detta med att övertydligt tala om sjövett och båtmanskap.
Det finns bara en kapten på båten.
Sverige har dåligt rykte utomlands, men man säger inte till.