måndag 25 april 2011

Man blir trött ibland.

 

Det finns en överproduktion av kläder i världen

Det finns ett behov av kläder i världen, för olika tillfällen.

Dagens samhälle är mer differentierat, mer komplext att behovet av korrekt klädsel för olika tillfällen ökar.

Du kan inte komma på fina restaurangen i tshirt och lufsenoverall, eller barndopet. Du kan inte komma dit och tro att du platsar. Vi kan tycka vad vi vill om detta, men det enda som är korrekt i alla miljöer är folkdräkt och hur mänga har en folkdräkt i garderoben.

Kläder har olika livslängd. Och detta begrepp har vänts upp och ner. En träningsoverall har en kortare livslängd än en välskräddad kostym eller damdräkt. Men man går i träningsoverallen år efter år och kallar det favoriten.

Jag syr mina kläder själv, av intresse. Jag ska inte sälja. Jag ska inte öppna fabrikstillverkning. Men det händer otroligt mycket inom textil och mode hela tiden och jag tycker det är spännande med nya material.

Mina kläder sys för återvinning. Raka stycken, inga knapphål, inga fickor och oftast inga fållar. Jag kan sy.

Oftast är mina kläder mer en test av hur materialet fungera in olika sammanhang. Om det krymper, skrynklar sig eller är svårt att få bort fläckar. Och i detta testsammanhang är det helt ointressant om tråden har fel färg eller fållarna inte är handsydda.

Och de människor som har mest åsikter om mina kläder är de som använder andrasorteringsaffärer och reor för inköp av billiga tshirts.

I denna materialtest finns också tillbehör, väskor, skor, glasögon och smink. Även detta är experiment. Olika tillbehör ändrar approach och detta finner jag intressant.

Vi signalerar, vi ger omvärlden klädkoder.

Mina experimentellt sydda kläder har en livslängd på ett år sedan transformeras de till kuddfodral, lapptäcken, foder i andra kläder eller används i ett nytt sammanhang.

Man behöver inte skära sönder mina kläder eller fläcka ner eller skära sönder skorna. Jag vet vad jag gör.

Vad jag gör är att jag exploaterar ideer och tankar, istället för barnarbete och miljö.

Självklart att min hobby kostar pengar, att spela golf kostar också pengar. Vi lever i en ekonomisk verklighet.

Och självklart att jag använder min kunskap i olika sammanhang när vi diskuterar kläder, textilier eller mode. Vi behöver kläder för olika sammanhang eftersom vi rör oss i helt olika miljöer. Öknar, berg, turistorten, arbetet, skolmiljöer.etc.

Det finns en överproduktion av kläder i världen

Det finns ett behov av kläder i världen, för olika tillfällen.