söndag 10 april 2011

det är fel på SFI svenska för invandrare….

Jag har rest i Östeuropa i ett år.

Orsaken till detta var flera. I och med medlemskapet i EU ökar arbetsmarknadens storlek. Ökad rörlighet på arbetsmarknaden.

Bologna projektet har till uppgift att standardisera skolsystemet.

Vi har SFI svenska för invandrare i Sverige men kvalitén på språket sjunker betydligt.

I samtal med östeuropeiska kvinnor framkommer att det är fel på SFI och att barnen inte lär sig något i skolan.

Alltså: jag måste studera skolsystemet i forna Jugoslavien. Kanske detta vore en modell för SFI-undervisningen.

Att små barn i Sverige skall utsättas för diktaturens skolundervisning förefaller tämligen overkligt, men kanske föräldrarna. Så de lär sig.

Hur kan man sitta i Sverige och säga att skolorna i forna jugoslavien var bättre. Detta var min orsak.

Man får komma ihåg att skolsystemet i forna jugoslavien var uppbyggt på hörnstenarna våld, förnedring och diskriminering. Man ansåg att lydnad var ett mått på kunskap.

Att stå upp när man svarar. Rena händer och tystnad. Man hade speciella metoder att splittra klassens gemenskap och hackkycklingar eller grupper för att övertyga sig om sin värdighet.

Och detta är en grund för kunskapsinlärning. Det är absurt, det är oförskämt att säga så. Men problemet kvarstår. Det är fel på SFI och språkkvalitén sjunker.

Vi tittar kulturellt. Alla östeuropéer har en bild av skolan formad ur barndomen, det måste man komma ihåg och i den östeuropeiska kulturen är det otänkbart att tappa ansiktet i en grupp främlingar. Man vill inte göra bort sig. Kanske det är där problemet ligger. Man vill inte känna sig dum.

Hur löser man detta?

Eller skall man acceptera att människor lever i ett land med begränsade möjligheter att uttrycka sina tankar och känslor på landets originalspråk. Är det ett mått på svenskt skolsystem. Det ser illa ut utifrån. Det måste man komma ihåg. Människor som inte kan tillgodogöra sig en vetenskaplig text på svenska ger en begränsning i möjligheter. Och detta får rulla på.

I Sverige pressar man ett funktionshindrat barn mer än ett friskt barn för att individen skall vara självständig och ha en frihet. Men inte en invandrare. De säger det är fel på SFI, och ingen lyssnar.

I Bologna projektets ram ingår även en standardisering av språkinlärning för vuxna. Den ökade rörligheten på europeisk arbetsmarknad ger ett större krav på individen att själv inhämta nödvändiga språkkunskaper.

Hur ser det ut i Östeuropa idag. Barnen går till skolan med en positiv och munter attityd. Kvalitén på kunskapsnivån är högre än Sverige. Och jag tror att sanningen ligger någonstans i att föräldrarna uppfostrar sina barn i folkvett. Hur man beter sig i grupp. Jag är ganska övertygad om att dessa föräldrar klarar av att trots långa arbetsdagar, kanske två arbeten så klarar de av att tala om för barnen att nu när du kommer tills kolan så visar du respekt för din lärare som har betalt för att lära dig att läsa, skriva och räkna. Jag är ganska övertygad om detta.

Nu skulle jag studera samhället dår dessa människor lever. Man betalar skatt per dag i Kroatien. Turistskatt eller stadsskatt. Detta förklaras med att man ska få gå på deras gator och kasta skräp i deras papperskorgar. Är detta apartheid?

Gatornas kvalité är under det normala. Detta har inte med turister att göra utan att bilen har blivit allt vanligare och att tung trafik leds genom städerna. Belastningen har ökat markant på gator byggda under diktaturens dagar.

Under bussresan längs kusten finner man att all sjöfågel är i ett icketillstånd. Det finna inga sjöfåglar. Inga fiskmåsar inga trutar ingenting.

Då börjar man fundera. Har man stört ruvningen. Har man fiskat ut havet, har man tagit äggen eller är havet förgiftat.

Miljötänkandet i dessa länder är under all normal nivå. Det existerar inte. Och man har en icke obetydlig jordbrukssektor. Man börjar bli obehaglig till mods. Är detta något jag skall lära mig att vi skall ta steget tillbaka miljöpolitiskt, ekonomiskt eller allmänmänskligt.

Jag tror inte detta.

Personalen på hotellen har en egen moral. De ger sig rättan att uttrycka nedvärderande kommentarer om andra kulturers kläder, man undersöker resväskor och förlöjligar turisternas kläder och skor. Och detta ser man som en helt normal rättighet. Man har inga betänkligheter om att detta skulle vara fel. Det får man.

Man kan utan betänkligheter uttryck åsikter om turisters beteende. Alkoholvanor, val av aktiviteter och ringa till vänner och berätta att nu skall den turisten från främmande land gå på museum kan du kolla upp detta. Och inga betänkligheter på om detta är korrekt. Man fattar inte vad man gör.

Detta är otroligt. Man kan ifrågasätta sovvanor. Det finns en internationell regel som säger att mellan 23.oo och 07.00 skall det vara tyst i hotellet.

Detta betyder inte att man måste vistas i sängen under dessa timmar. Man finner det helt normalt att en turist kommer inramlande berusad tre på natten och skall sova, men finner det så onormalt att en människa går ut i gryningen att man är tvungen att ha ortsbefolkningen att följa efter detta helt otroliga projekt. Att en turist går ut med sin ryggsäck sex på morgonen, nykter. Kammad och med borstade tänder. Detta är något helt nytt.

Och denna märkliga tidsuppfattning kan man utan betänkligheter diskutera i facebook. Det är annorlunda.

Vi återvänder till diskussionen om det är fel på SFI. Vi sätter uttalandet i en kontext och finner att, det är inte konstigt att språkkvalitéen sjunker i Sverige.

Allt tar mycket lång tid i Östeuropa. Infrastrukturella förändringar tar extrem lång tid och avstannar ofta halvvägs. Man säger att det beror på korruptionen.

Det finns många orsaker till samhällets tillbakagång. Krig, naturkatastrofer och mänskligt agerande.

Och korruptionen är ett fenomen som äter samhället inifrån. Man kan aldrig bli ett kapitalistiskt frontland med det beteendet. Man kan inte spela efter de moderna ekonomiska spelreglerna om man accepterar detta. Och här gör man det. Det är så.

Det är mycket som är så i östeuropa. Alldeles för mycket

Jamen så är det här. Så gör vi. Det bara är så.

Jaha.

Man får komma ihåg att mentaliteten är ; man är mycket grupporienterad i Östeuropa. Man följer gruppen och är mycket lyhörd för att passa in i gruppen. Vilket resulterar i ett regelsystem växer fram utan att formuleras. Och det får man lära sig. Och individen har mycket lätt att se vad andra utanför gruppen gör mot individen, men sen är det stopp. Man kan inte se sin egen del i det hela på grund av grupperspektivet. Man har lite svårt att se vad man själv gör mot andra.

Östeuropeiska barn i sverige har mycket lätt att smälta in i gruppen och optimerar gärna gruppens intentioner och är populära i klassen.

Detta kan man använda när man leker i östeuropa, utnyttja på ett fredligt sätt. I sverige är det annorlunda. De är inte så lätta att manipulera. De är annorlunda.