tisdag 13 december 2011

ekonomi i det demokratiska samhället…

jag funderar mycket på mänskliga rättigheter, jag funderar mycket på demokrati och frihet och hur man skall bemöta detta i det mångkulturella samhället.

machokulturen möter jämställdhet, och vi ska lära dig hur vi anser att samhället skall vara.

och vill jag ha en cigarett av dina cigaretter så är det så, får jag inte som jag vill tar jag hela paketet.

detta är diktaturens maktspel, inte mitt. ett ja är ett ja, och ett nej är ett nej. jag tycker inte om tjat. jag tycker om förhandling, villkor, avtal och argumentation. och för detta krävs ett gemensamt språk, med kunskap om de språkliga konventionerna,grammatik och ordförråd.

uppfylls inte detta, tystnad.

jag funderar mycket på ekonomi.

vad kostar det samhället att kvinnor skall ha rätt att vistas utomhus eller på bussar, spårvagn i den stora staden utan att vara rädda.

denna mänskliga rättighet. trygghet i en demokrati. vad kostar det. och vilken taxa skall man ha.

egen bodyguard, privata vaktbolag, militär eller polis. eller hus ska man lösa det? detta funderar jag mycket på.