onsdag 28 december 2011

miniblogg

det har rests en del från sverige under 2011. man har tydligen frikostigt delat ut bidrag för folkhögskolors studieresor.

och vad är en studieresa?

i berlin befann sig en folkhögskola i derlins hauptbahnhof under en dag. de tog över  expediters roll i olika caféer, eller traskade runt i vänthallen med väskan i olika sinnestämningar. man var arg, ledsen, glad eller haltade. detta var ett rollspel. vad man inte såg var att man serverade en dålig service, man hade ingen rutin på caféverksamhet.

dessa experiment är inte acceptabelt. svenska folkhögskolor bör ha lite högre syften med sina studieresor. samma procedur upprepades i köpenhamn. resenärer behöver inte ta ett dåligt uppförande av folkhögskoleelever från sverige. det är allmänt känt att svenskar inte klarar det tempo som övriga europa har i sitt arbete. svenskarna är för känsliga, för tröga för att platsa på europeisk arbetsmarknad och detta behöver man inte bevisa. alla vet. svenskar klarar inte av tonen, de kan inte ta instruktioner utan har en personlig misstanke i instruktioner av arbetsuppgifter. de kan inte arbeta som övriga europa gör, utan måste ha en skyddad verkstad där allt succesivt, sakta, steg för steg  introduceras för unga svenska människor. och dessa folkhögskoleelver som lever i sitt internat har en egen bild av sin egen roll i verkligheten, och detta kan man som resenär inte tolerera. man har ett trögare tempo i sverige, kanske beroende på grammatiken som sätter gränser för förståelsen. dessa människor har en slags idé om att världen vill hjälpa dem och har tid att vänta då de fumligt och omständigt försöker hitta rätt i det virrvarr som ett caféarbete innebär. byta kaffepulver hålla rent och snyggt. det är svårt om man som på folkhögskolan tror att världen skapats för ens egna behov. det är inte så.

är det fel på lärarna?

är det fel på befolkningen i berlin eller köpenhamn?

eller är det fel på eleverna?