fredag 2 december 2011

journalister och skolinspektionen i ett isolationspolitiskt tillstånd

Två saker

Om inte de svenskas journalister hittar tangentbordet, så bör de inte arbeta på en tidning.

Tjugoåttonde augusti var en storm i USA och jag har tagit del av de reportage och artiklar från orkanen irene i svensk dags- och kvällspress, och finner den lite för detaljerad för att vara sann. Artiklarna är överdrivna,

Om man i ett jämförande perspektiv med den storm som drog in över västsverige 28 december, där informationen är mer knapphändig. Och man glömde att rapportera om de knäckta masterna på de båtar som låg kvar i marinorna.

Vi måste komma ihåg att allt som skrivs granskas i efterhand, i bakvattnet Om man på något sätt vill tro att man i egenskap av journalist har makt, så vill jag nu påtala att så är det inte. Journalisten refererar händelsen, han skapar den inte i huvudet, då är han eller hon sagoförfattare, och det är inte det som man har betalt för.

Om man tar bort tangentbordet, så får man vicka sig fram med den lilla grå musen på det virtuella tangentbordet. och det kan ju ge vissa associationer. så blond.

I göteborgs och malmös ytterområden även kallade förorter råder en viss disciplinär oordning i den obligatoriska grundskolan. Lärare och elever förföljs systematiskt, i sverige. Det bildas kotterier och outbildad personal anställs i preventivt syfte.

Båda dessa städer är i stadsdelsreformen indelar i delområden. Och min fråga till dessa politiker är;

Varför gör man inget? Varför inte kalla in skolinspektionen? Varför inte kolla upp kvaliteten. Att fostra ett barn i en diktatur, i en krigssituation eller en tid av undantagstillstånd innebär att man kan dö.

Att fostra ett barn i stormen kan innebära att man pratar väder, och då bör man kunna föklara hur det kommer sig. Att inte hitta på.

Jag vill med detta säga att de politker som deltar in förorterna i dessa två städer inte klarar av sitt uppdrag. Gunnared och lärjedalen i göteborg, och rosengård, holma i malmö.

Jag påtalade denna problematik under min tid i kroatien till hotellpersonalen, de var lite för nyfikna över min person och sa sig vilja lära känna sverige genom att studera och fråga mig om olika saker.

Tyvärr. Svenska ambassaden i zagreb, och kroatiska ambassaden i stockholm. Jag påtalade vissa problem i östeuropa, och journalister, miljörörelsen och kvinnoförbund har kontrollerat upp hela baltikum, hela balkan, och det är inte godkänt.

Vi måste komma ihåg att det har varit ett krig i forna jugoslavien, och detta ger vissa reaktioner, av hämnd, av revanch. Och detta gäller inom landet och utom landet. Och tyvärr jag har jämnat ut oddsen. Jag har inget i dessa områden att göra, det är för låg nivå.

Europa är utsatt för en isolationspolitik, det är ett ekonomiskt argument. Vi läser om eurokris och börser. Och jag är ganska säker på att de svenska journalister inte fattar vad de skriver.

Ryskt kapital, nordamerika och arabländerna skrattar åt oss. Behöver vi morötter för att arbeta. Det finns morot eller piska för att få åsnan att gå. Så roligt var det. diplomatiska övertramp, journalistiska övertramp och grå möss i en enda soppa.

Vad är kunskap? Den frågan kan man fundera på i tvsoffan när svenska blondiner bedömer sångteknik och inreder, eller bloggar om sitt hemma hos,,, så mycket att hinna med. De kanske behöver en koordinatör? De är inte billiga, men de är bra.

Vad är information? Jag tror så här, att information och kunskap hör ihop, och länken/ kedjan som håller dessa två fenomen tillsammans är det som finns innanför pannbenet hos den mänskliga individen. Det kallas hjärnsubstans. Jo så tror jag att det är. Jag är analytikern. Och hjärnsubstans har man för att tänka och koppla ihop information och tidigare kunskap för att förstå hur man går vidare. Jag rekommenderar ett steg i taget och höger först. Så tror jag att det är. Jo så är det. så måste det vara.