tisdag 13 december 2011

Tillbaks till sverige…

Nu börjar man läsa in sig på sverige. Jag bodde en tid i malmö och var inskriven vid lunds universitet.

I det område jag bodde, jag bodde på flera ställen, men där jag bodde var den akademiska utbildningsnivån noll och man såg som sin plikt, efter vad man hört, att det var bäst att kolla upp mig. Och det blev ett rantade i lunds universitetslokaler av sällan skådat slag, och jag måste säga att universitetet var häpen över vad man kan tillåta sig i egenskap av obildad, arbetslös arbetskraft.

Detta är människor som i den allmänna tvättstugan inte vet hur man torkar ur tvättmedelsrester, eller att det går att ta ut tvättmedelsfacket och diska bort möglet som bildas under vid vanvård.

Klarar man inte av detta skall nog passa sig för att leka världsförbättrare, man kan ägan sig åt att fylla petflaskan med vatten så att man kan vattna de blommor man grävt upp ur de kommunala rabatterna, och räkna sig som förbrukad.

Alla kan vi göra nåt lyder den logiska utsagan A i detta områdes logik.

Det är pinsamt.

I tre dagara här i spanska delen av baskien, blev det så att jag bara åt frukost samt reste. Det var mycket folk som skulle promenera i min närhet och det var övertydligt. Efter tre dagar med för lite mat och för lite vatten, så köpte jag två öl av lokalt märke och tre chipspåsar. Detta är mitt ästt att kompensera kaloriintag och vätskebrist. Och detta såg man. Men att jag inte ätit på tre dagar, det såg man inte. Man kan inte ha dessa människor i arbete. Man kan inte anse att dessa människor skall ha egna barn. Och var kommer detta ifrån att turister skall kollas upp. Vilka källor använder man i sin orientering av världen.

Efter frånvaron av nobelpristagares litteratur i bokhandlarna får man anta att kunskapen om svensk kultur är obefintlig. Vi är inga basker. Vi vandrar mycket i fjällen och under dessa vandringar äter man mindre, man bär inte för mycket mat, och kompenserar detta vid hemkomsten. Detta är en fjällvandring grundregel. Och om man bara ser två öl, och inte ser det som skett tidigare, kan man inte observera.

El corre är den populäraste dagstidningen i Baskien och el pis den största dagstidningen. Står det där? detta är tre olika bilder från Bilbao. de ger tre helt olika intryck från staden. vem har rätt?

 

DSC00535DSC00532DSC00534