fredag 9 december 2011

tankar i bussen

På väg till bilbao i norra frankrike i juletid funderar man i många banor. Denna region baskien, med eget språk, egen kultur och egna författare. De har en hög grad av självstyre bortkopplat från frankrike och spanien.

Anledningen till den nästan fyrtioåriga konflikten, en av förklaringarna, var francoregimens diskriminerande behandling av baskerna. En vanlig maktteknik inom diktaturen. Och för baskiens del ledde till en motreaktion som toppar europas motståndsrörelse.

Och så tänker jag så här. Jag surfade på youtube på barnvisor, svenska barnvisor, och där var en daghemsgrupp i åldern fyra – fem år som sjöng krakel pektakel och lite andra sånger. Och det första jag tänkte var

Detta är svenskt. Precis så är barnen i sverige.

Det var en show på dagis för anhöriga och mana hade en stråkkvartett som ackompanjerade och det hela var charmigt, smakfull och mycket sevärt. Ingen dick. Alla följde dessa svenska charmtroll i alla kulörer som sjöng.

Men jag kände ingen nationalistisk stolthet. Utan den stolthet jag kände var, jag vill inte förringa föräldrarnas insats, att detta är utbildade daghemsfröknar som genom sin yrkesutbildning ger barnen denna självkänsla. De var trygga, utåtriktade, hade självförtroende och tillit. De var bra. Och de kunde sjunga.

Och så vänder jag till baskien. Vad hade hänt om de baskiska barnen hade behandlats lika som de spanska eller franska barnen. Jag tänker inte enbart på språket. Utan man inte behöver specialbehandlad de baskiska barnen, förfölja dem. Kolla deras skolväskor. Ställa frågor utan att lyssna på svaret. Man behandlade dem som vanliga barn. Vad hade hänt då.

denna fyrtioåriga kamp är till ända, men strax är spanjorerna igång i gen. man säljer dåliga tjänster inom hotellen, man är nyfiken och oförskämd. lär man sig aldrig att skilja på arbete och privatliv. det var många människor som strök med i den frihetskampen. och nu är man igång igen. skall vi repetera eller<+

Vad händer nu i baskien. Har de amerikanskt inflytande genom hamburgerkedjor eller har de lyckats hålla den amerikanska livsmedelsindustrin utom landets gränser.

Hur är det på universiteten. Vilka språk använder man in undervisningen, i källor. Och teknik. Har man inhemska leverentatörer i datorhanteringen. Vad innebär självständighet.