fredag 2 december 2011

sevilla mopsar sig, har man inte fått nog…

Intrycket från spanien och andalusien är splittrat.

Man ser alla dessa underbara mosaik- och kakelsättningar på fasader, i entreer. Där varje kakelplatta är som ett konstverk och denna dekoration är till glädje för generation efter generation. Man ser underbara järnsmidesarbeten. Man ser dörrar som är mer än bara en dörr. Det är ett uttryck för dem som bor på insidan.

clip_image002clip_image004

Och nu kommer det:

Alla som har någon som helst kontakt med den politiska världen vet att det finns lådvis, travar med klagomål från turistorterna i Europa. Personal som stjäl. Personal som skvallrar om gästerna, personal som visar fel på kartan och städerskor med tvivelaktiga kunskaper i städning och folkvett. Det är få turister som på det främmande språket tar en konflikt då detta innebär ”problem”.

Nu är det så här:

Att jag är känd för min stresstålighet, min analys och min förmåga att ge information till rätt instans.

Detta är inte detsamma som skvaller. Och jag har också informerat turister om EU:s turistdelegation.

Där pågår ett arbete att standardisera kvaliten, och motsvarande betalning.

Idag från denna lilla by Marchena till sevilla, checkar in på hotell monet och får betala för ett dubbelrum, med motiveringen det finns inga singelrum. Och det finns inget varmvatten i kranarna, och utanför entré har denna juldekoration hängts upp

clip_image006

Man blir förvirrad. Hantverkare har olika kvalitetskrav. Jag kan tänka mig att kakelsättarna har en kollegial policy att hålla en hög standard, och undvika fusk. Och som turist får man förtroende för denna yrkesgrupp och för landet.

Att möta en hotellpersonal som sitter i receptionen för att hjälpa en kompis. Det ingår inte i tjänsten. Att reta turister ingår inte i tjänsten. Man får avsmak. Och när dessa hotellpersonal organioserar privata bevakningar när man går på staden, då tröttnar jag.

Jag har rest i Östeuropa, Frankrike, och nu Spanien och mött det ena slasket efter det andra. Totalt avsaknad av folkvett och bildning. Och man ska inte prata engelska och man ska spela dum och svara fel. vad tror man? Tror man att man är oersättlig eller.

Vem vill få sin resväska undersökt av en ovårdad städerska, vem vill få sin resväska förstörd av en snorkig personal som ska skoja. Vem vill bli hänvisad fel av en skitig personal som sitter på stoeln i turistinformationen och sköter sina privatsamtal på kontorets telefon. Tror man att man har befogenheter att bete sig så?

Tror man verkligen att man accepterar detta av europeisk arbetskraft?

Man får inte säga till då blir det problem. Europa har en ekonomisk kris. Det äe eurokris, och detta beror på att övriga världsdelar för en ekonomisk inflationspolitik gentemot den monetära unionen.

Byggen står stilla, utländska investeringar uteblir och hotellpersonalen hjälper sina vänner. Fattar man inte att detta har ett samband. Detta är Europa, inte Zimbabwe, detta är inte Peru eller Mexico, eller Thailand.

Man är nyfiken. Man vill veta. På varenda hotellrum har jag lagt upp en guide, inköpt i en bokhandel. Där man kan läsa om det som är värt att veta om staden eller trakten. Att stjäla mina tamponger, gå igenom mina bilder är förbjudet. Att ens komma på tanken att gå in i min dator. Jag skriver en bok och jag arbetar med information om europa, och detta i ett syfte. Att få människor utanför europa att förstå under vilka livsvillkor vi lever. Och jag är inte benägen att få dessa intentioner ändrade av en nyfiken utomeuropeisk invandrare som behöver sova eller duscha, eller en hotellpersonal som kan likställas med en utvecklingsstörd, funktionshindrad.

Tror verkligen en sketen hotellstäderska i sevilla att hon har makt, är man så ointelligent. Då behöver man vård.

Och här i sevilla bör nog flamencodrottningen dra in sin lilla näsa, för här kommer en stor flicka.

Och det ingår inte i hotellpersonal, poliser, taxichaufförers tjänster att reta turister.

Och den ingången från busstationen prado san bernardo, som vätter ut mot spårvagnen måste omedelbart ses över. Det är långfärdsbussar, stadsbussar, spårvagnar, privatbilar och otillräcklig med trafiksignaler. Då jag frågade hotellpersonalen på hotel monet om en adress för att påvisa en infrastrukturell brist förstod hon inte frågan. Det är normalt. Det är utanför den privata sfären. Denna entré måste omedelbart struktureras om. Den är farlig. Det kan ske olyckor. Och det går inte att skylla på trafikanterna eller gående. Det är felkonstruerat. Trafiken kommer från flera håll och gångtrafikanterna måste passera för att ta sig fram. Det är en ohållbar situation. Det är farligt.

Det är den enda julklapp denna förfallna stad får av mig. Äckligt det är mitt omdöme.