tisdag 6 december 2011

har dansen ett eget språk…

För att en kulturform skall överleva skall den utvecklas. Vi återvänder till sevillas form av flamenco. Vi läser att detta är en kulturell dans hos romerna, som omformats till enspansk kulturyttring. Och man utbildar folk i denna dansform.

Dansen har sitt energicentrum i diafragman, dett förekommer även i ballett och jazzballett. Och anledningen till detta är att man skall få större frihet i rörelser med armar och ben, för att uttrycka sig i dansens form.

Och kroppen kan i ednna form sättas i contraction position eller releaseposition. Dett betyder att man placerar bröstkorgen i olika positioner. Båda dessa positioner kräver en hållning och en ullständig kontroll av balanspunkter. Och detta skall läras korrekt för att man skall kunna utveckla sig inom sin dans. Sedan är det upp till individen om man vill fortsätta eller inte.

Detta lärs inte ut i sevilla. Och resultatet blir orena linjer och en omöjlig vidareutveckling. Och vi ska komma ihåg att detta är romernas kulturella dans som omformats till spansk kultur. Och här slår jag bakut.

Om man skall besöka en annan kultur, och dessutom tjäna pengar på denna kultur, skall man veta vad man gör. Och det vet man inte i sevilla.

Den sångteknik som används i flamencons sånger är inte unik. Den finns i arabisk sång och balkans folkliga musik, och den tekniken som används i sevilla. Är inte korrekt. Så enkelt är det.

Man anser alltså att i sevilla skall man inte följa de regler för dans som övriga världen använder, man skall inte följa de musikaliska tekniker som används i övriga världen. Och varför.

Man kan inte. Man förstår inte. Man kopierar och vägrar förstå teknik, uttryck och relation emellan dansare och rum.

När man dansar med diafragma som energicentrum betyder detta att man vill skapa en lätthet, till skillnad mot många folkliga danser, inklusive svenska folkdanser där energicentrum sitter i fötterna, så även tango.

Denna lätthet leder till dels fotrörelser, som i flamencon fotstampningar eller piruetter, och då har man inte händerna framför ansiktet efterosm man måste ha kontroll, dels på övriga dansare och dels på den fixpunkt man använder i rummet. Det är det normal, och det är så vi dansar i hela världen.

Utom i sevilla, för dä r har man improvisationer, plockar upp tillfälliga känslotillstånd. Och jag är inte intresserad, och detta är en åsikt som jag delar med alla inom dansvärlden. Bara så.

I sverige när vi lär barn dans, eller skridskoåkning eller simskola använder vi olika namn. Skridskoskolan skjuter hare, och är köttbullar, simskolan kokar kaffe och är grodor osv. detta är vår kulturella utbildning av barn. Att strukturera information och instruktion på ett roligt och igenkännande sätt. Detta för att barnen skall förstå att det gäller inte livet. Vi rättar aldrig ill fingrarna med fysisk kraft, vi visar och vi använder kläder som passar individen. Om ett barn skall visa upp ett flamencoinspirerat program på is. Har den flamencodetaljer inte en klänning med tolv meter tyg. Det är inte logiskt.

Sevilla har i sin enfald fullständigt den lilla rest av förtroende man hade och detta genom att skick ut tre unga svarta män att förstöra min resväska, på vägen emellan sevilla och cordoba.

Utskickad av hotellpersonalen i sevilla. Detta är inte acceptabelt. Det förstår alla.

Det här ligger hos interpol, man får komma ihåg detta. Och detta efter att jag påkallat detta fenomen i östeuropa. Det finns personal på hotell i östeuropa som kommer att ställas inför rätta enligt lagen om uppvigling, anstiftan till mordförsök genom förgiftning samt systematisk förföljelse, och dessa människor har själva beskrivit sina aktioner på facebook, som terrorism. De leker terrorister. Och utan att ens förstå allvaret ser man dessa människor i polen under midsommarveckan. Man berättar och man beskriver hur en svensk turist beter sig i östeuropa. De är alkoholister, de har inte sex med ursprungsbefolkningen osv. riktigt snaskiga detaljer som man fiskat upp under sin tid som hotellpersonal. Och interpol följer efter och kollar upp.

Tillbaks till sevilla. Detta är de direktiv som gäller, oavsett om man lär folk spela fotboll eller dansa flamenco. Alla regler skall läras ut, alla tekniker skall läras ut korrekt. Sen om en grupp barn spelar fotboll på lekplatsen eller en grupp människor tränar in ett program för att visa upp på en fiesta. det är en helt annan sak. Men om man anser sig ha rätten att lära ut dans, skall detta ske korrekt och man skall kunna motivera varför man lär ut steg, passager och rörelser. Ingen lär folk spela fotboll utan att kunna reglerna. Det är samma sak.

Och om man skall lägga en kulturell aspekt på dansen skall detta redovisas och motiveras.

Vi har samma problem i sverige. Själv har jag mer eller mindre blivit rekommenderad att dansa salsa. Jag finner denna dans simpel, ointressant eftersom energicentra sitter trettio centimeter under diafragman och detta behöver inte redovisas på sansgolvet. Man skall vara lite försiktig i sina uppfostringsprinciper av vuxna människor.

Och när jag säger att jag ska ha utbildad personal så är det så.

Så pratar vi rummet. Den territoriella placeringen. När man inför en kulturell aspekt i främmande land bör man vara medveten om att två kulturer skall mötas. Och detta måste ske med kunskap. Annars blir det konflikter, och att stoppa näsan i vädret hjälper inte. Det bara är så. Man tvingar inte mig att dansa efter invandrares pipa. Är detta klart? Si claro.