onsdag 28 december 2011

ett förtydligande….

 

Jag har rest under en tvåårsperiod och ett år i östeuropa. Där roar sig hotellpersonalen med att rota i resväskor och man förföljer turister på gatorna.

Men man ansr sig också ha rätt att undersöka privata datorer genom WIFI och man anser sig också ha rätt att kopiera upp privata bankpapper.

Genom mitt besök i östeuropas städer och kuster som är turistorter genom att man har kartor, turistinformationer och säljer guider i bokhandlarna på engelska bl a. inte en gång vistades jag i ett privat hem utan att betala. Jag hyrde en lägenhet i två månader.

När jag återvänder tills verige hittar jag blonderade pölskor i hotellreceptioner, obehöriga som går in i datasystemen.

Jag hittar obehöriga polskor i disken på banken. Swedbank och nordea.

Och i sverige har vi en polis som inte vet vad de skal göra. De lånar ut polisuniformer och de äter smörgåstårta och förstår inte någonting.

I malmö har det varit ororligheter med östeuropeiska medborgare inblandade. Och nu förstår alla att det var ingen bra idé att kopiera upp mina privata papper. Det var heller ingen bra idé att kopiera upp nyckel till det föråd jag hyr de hos shurgard.

Jag använder inte polisen i detta. Det är för avancerat för deras hjärnor. Det är för stort.

Man får använda internationella journalister, och man får använda gatans parlament, som beskriver situationen uppåt i deras hiearki. Och situationen är väl sådan att turismen uteblev i östeuropa. Turismbrnasschen i östeuropa har dåligt rykte och de arbetstillfällen som turismen för med sig uteblir.

Finanskrisen i den monetära unionen kommer att få en tequilaeffekt i de östeuropeiska valutorna.

Och detta är inte samma sak som att edt sitter en obehörig polska i nordeadisken i malmö. Hon har ingen vetskap om vem hon har framför sig. Hon känner inte mig. Och man ska vara lite försiktig när man arbetar inom serviceyrket.

Man ska vara lite försiktig när man kliver in på svensk mark, man ska vara lite försiktig med hur man beter sig emot ursprungsbefolkningen, annars kan det hända att edt blir oroligheter inom hemlandets gränser. Och man har inte överblick över den ekonomiska makten bara för att man har varit inne i en privat dator hos en turist.

Österuopas medborgare har dålig kunskap om hur samhället fungerar. Man vill gärna tro att kvarteret är världen, och har man grannarna med sig så är man stark.

Man vill gärna kalla journalsiter och politiker i östeuropa för korrumperade. Det är inte så. Dessa grupper vet mycket väl vilka tendenser som en grupp hotellpersonal kan få för sig. Och när man har en så snäv verklighetsuppfattning så blir det gärna så att man spelar översittare emot turister. Man går in i en lek av vi och dom. Detta är inte intelligent men det förekommer. Man har en snäv kunskap om konsekvenser.

Och går man på mig och leker, så blir det konsekvenser. Och jag kan alla spel och jag kan alla lekar.

Och tycker väl inte att sexshoparna i östeuropa är riktigt fräscha.

Jag anser väl att kommunikationer, arbetsmiljö och avgaser i städerna. Vattnet runt badorterna inte är fräscha. Östeuropa är en ofräsch region. Och man har lite för mycket vi och dom gentemor muslimerna i t ex sarajevo för att det skall kännas riktigt fräscht. Och så har vi behandlingen av funktionshindrade människor. Handikappade och utvecklingsstörda. Det är mycket som inte är fräscht i östeuropa. Och så kopierar man upp bankpapper och nycklar och skickar dem i sverige att kontrollera. Kläder, böcker, prydnadssaker, en lavalampa. Pärmar skolmateril. Det är lite vad ska man säga. Tattarfasoner. I östeuropa. Och detta accepterar inte jag. Och mormor har hand om barnen, ger dem sitt kulturarv. Och man tillåter förbjudna ogräsmedel på åkrar och på banvallar. Och det är billigt.

Och det förstår alla

Att skatteverket, polisen och socialkontoret kan inte hante detta- det är fö stort. Det handlar om helt andra spelregler är att polskorna har det svårt att få det att gå runt i trerummaren i rosengård och att karln aldrig är hemma. Skulle inte jag heller vara. och därför reser jag. vi pratar arbetsbeskrivningar nu. vad ingår i arbetsuppgifterna. och vad är kultur?