fredag 2 december 2011

tolv bilder från andalusien i temat el

Dessa bilder vill jag visa för svenska elektriker. Om inte jag är helt fel underrättad så finns det en EU-standard för elektriska produkter och vi får väl anta att detta är en diskret uppmaning att optimera och se över elinstallationer i de länder som säger sig vara medlemmar i EU. Det finns fördelar och det finns nackdelar med alla unioner.

Jag är tacksam för dessa människors arbete och vill påvisa två argument. Jag tog inga kort på elinstallationer i östeuropa, det fanns en tanke med detta.

Det var inte och är inte elektriker som bryter upp elskåpen och manipulerar elmätaren i göteborgs förort, och det var ingen professionell elektriker som gjort elinstallationen i den östeuropeiska kulturlokal där den tragiska branden som kostade många unga människors liv, i Göteborg. Och den branden glömmer man aldrig. Och de uppbrutna elskåpen glömmer man aldrig.

I vissa områden finns en överbelastning av kärl för sophantering, elförbrukning och vattenförbrukning. Det finns för många människor emot vad lägenheterna är avsedda. Vi kan kalla det kulturellt, eller idioti. Vi kan kalla det compact living eller vi kan kalla det illegal invandring. De byggnormer vi har i sverige är inte kulturellt anpassade, de är territoriellt anpassade.

Det är dags att fatta vilken världsdel man befinner sig i. och så finns det uttalande vid köksbordet från östeuropeiska människor som säger

Svenskar är dumma

Ja men då gör jag så. En 500wattslampa på östeuropa. Full belysning. Elinstallationer, miljöhantering, byggstandard. Infrastrukturell nivå. Det ger inte ett intelligent intryck, om man säger så. Det är för slummigt. Och det var ju dumt. Östeuropa som organiserar egna guidningar i de med Eu-pengar renoverade historiska byggnader med arabiskt ursprung. De moriska borgarna från omkring 1000-talet, där leker polacker guider och på låtsasspanska guidar man sina kamrater här i andalusien 2011. Och har ingen tanke på att detta uppfattas oförskämt av den personal som sköter anläggningen. Han i entrén, de som skötte planteringarna.

Och arabländerna ligger österut, på min karta vilket skulle innebära att innan de kom till spanien var de tvungna att passera det som idag kallas balkan. Och hur hanterar man de historiska byggnaderna med arabiskt ursprung där. Hur förvaltar man sin historia i dessa länder? Det vet jag, det har jag studerat, och därför är jag här, i Spanien. Come on, Einstein. lägg pannan i djupa veck. Nu gäller det att tänka efter.