söndag 11 december 2011

östeuropeer har en särskild humor…

när jag reste i östeuropa som ensam kvinna under ett år fick jag ofta frågan om jag var prostituerad. detta tyckte man var roligt , men det tyckte inte jag.

under min tid på horell och andra inkvarteringar kunde man ge sig rätten att gå in i min dator via nätverket. detta är inte tillåtet, men man tyckte det var roligt, och det tyckte inte jag.

under min tid i östeuropa undersökte man min resväska vid ett flertal tillfällen och för att undersöka min privata väska, sövde man mig. och tog nyckeln från halsen. detta tyckte man var roligt men det tyckte inte jag.

min person och mina egenheter diskuterades via facebook emellan personalen, och det späddes på med lögner.

nu var jag prostituerad och alkoholist. man sökte kontakt med sverige och i den speåkgruppen visste man besked om min personlighet.

detta är inte acceptabelt.

datorinspektionen kontaktades och de datormänniskor jag känner. journalister, miljörörelsen, kvinnorörelsen ionformerades om vad som pågick och kollade upp det hela.

2011 var det folktomt i östeuropa.

jag pratade med folk när jag anlände till Italien och varenda sexshop i denna del av östeuroap fick visa upp sina varor och dessa prövades enligt hårda tag. de reas nu ut.

droghandeln kontrollerades, och kvalitén på dessa varor sjönk kraftigt. så kallat skitigt knark.

att kalla en kvinnlig turist för prostituerad är oförskämt.

jag tolererar inte dessa fasoner  från obildad hotellpersonal utan folkvett. inte en gång frågade man hur jag mådde. men undersökte mina privata tillhörigheter för at lära sig om sverige.

inte en gång frågade man mig om svenska författare, musik eller filmer. men tog gärna emot de cdskivor jag lånade ut. och kopierade och delade ut till vänner och bekanta.

och man visste inte vad nobelpriset var, och hade ingen  som helst aning om varför det tillkommit eller något. men man skulle lära sig om sverige.

nu vet man vad som händer om man inte beter sig korrekt.

man har även följt efter mig i frankrike, spanien och baskiien, informerat ortsbefolkningen om mig. och följt efter mig. varit i mitt rum , prövat sängen, duschat samt snattat.

hotellpersonalen i europa är under all kritik. man är mer än lovligt dum och anser sig kunna göra vad man vill, men då gör vi så.

vad gjorde jag i östeuropa. kollade upp stora städers luft och miljö. samt kollade havens miljö eller påbörjade et miljöarbete  i denna del av världen.