fredag 23 december 2011

Miniblogg

Göteborg

Nu ska jag argumentera på svensk nivå. Jag brukar hålla näsan över ytan men så här bemöts man i svensk administration

Och vad ska man göra med översvämningarna i göteborg. Kanske man behöver gummistövlar. Det är bara att hämta på dagis. Stjäl ett par gummistövlar från en ensamstående mamma, skicka in ett barn bara, det får man.

Och varför svälter man i eritrea och varför svälter man i somalia? Jag vet inte, men tycker inte om att man stjäl gummistövlar från barn på dagis. Bara det. man betalr inte för en dålig tjänst, inte ens i angered.

Och så här ser mina nya stövlar ut, från italien. Skodda bakkappor ifall den latinamerikanska outbildade daghemsfröken skulle få för sig att visa sin kultur. Det är inte kultur att förstöra stövlar. Det är bristande respekt för ursprungsbefolkningen, och brist i uppförande. Och hur hanterar man detta? Att jag skulle skära sönder ett par stövlar är otänkbart. Det är resursslöseri. Och jag har lite svårt för blondiner. Det är någonting med miss piggy i sesame street. Rosa brodyrklänning och mycket kkänslig. Att dessa stövlar säljs i göteborg betvivlar jag. Det vore för känsligt. De kan bli oroade.

DSC00561

Malmö

Vad ska man göra åt alla förseningar i tågtrafiken i malmö. Jamen det är väl självklart att illegala invandrare skall åka gratis. Det är kulturellt. Och i bolivia har man naturgas, egna källor. Det är kulturellt. Man säljer gasen, till världsmarknadspriset.

Köpenhamn

Varför är det så svårt att hantera långfärdsbussarnas stationer. Vi lever i den fria marknadens tidevarv, och det är kunden som väljer färdsätt. Vi har ISO-systemet för kvalitetsmärkning av tjänster, varför kan man inte inse att tågen och långfärdsbussarna inte är konkurrenter? De kompletterar varandra. Kunden väljer färdsätt. Det är olika sätt att resa bara. Man måste se till säkerheten. I Köpenhamn stannar bussen mitt i trafiken. Resenärerna stoppar cykeltrafikanterna och det är inte resenärernas sak. Det är inte busschaufförernas sak att se till att trafiken flyter runt en busshållplats. Det är löjligt. Att bussarna i europa har varierande standard på busstationen bör ju vara en angelägenhet för nationen, eller om man är medlem i EU, en standardisering. En uppfräschning. Och garage kanske inte är den optimala lösningen, som i paris, som i avignon. Man bör titta över standarden.

Eller också kan man knacka upp asfalten och vi är i östeuropa. En riktig komet på kommunikationshimlen.